אכילת דגים והישגים לימודיים

מה הקשר בין אכילת דגים והישגים טובים בלימודים? האם צריכת אומגה 3 משפיעה על היכולות הקוגניטביות של הילדים? מה ההשפעה של צריכת דגים על הישגים בלימודים?

מחקר שבוצע בקרב כ18,000 תלמידים בני 15 בשבדיה בחן את הקשר בין צריכת הדגים של התלמיד לבין יכולותיו הקוגניטיביות כפי שהתבטאו בהישגיו בבית הספר. ממצאי המחקר שפורסם בכתב העת Acta Paediatrica העלו כי הישגיהם הלימודיים של תלמידים  שאכלו ארוחה המכילה מנת דגים פעם בשבוע היו טובים יותר, בהשוואה לתלמידים שאכלו פחות מארוחה אחת המכילה דגים אחת בשבוע. בנוסף, נמצא כי תלמידים שצרכו יותר ממנת דג אחת לשבוע, הצליחו אף יותר בלימודיהם מהקבוצה שאכלה מנת דג אחת לשבוע או פחות מכך. הישגי התלמידים לא היו תלויים ברמת ההשכלה של הורי התלמידים.

ממצאי המחקר מעלים מסקנה של החוקרים הממליצים להרבות בצריכת דגים לשיפור בהישגים האקדמיים. קישור למחקר בנושא צריכת דגים ושיפור יכולות שכליות. לצד זה חשוב לזכור כי יש לנקוט איזון גם בצריכת דגים. כמו גם בצריכת מזונות וחומרים שונים במידתיות. דגים עשויים להכין חומרים כמו מתכות כבדות ולכן להשפיע באופן שלילי, אם נצרכים בכמות גבוהה מידי. לכן יש להקפיד גם בתזונת דגים על מתינות ואיזון. עם זאת ניתן לצרוך תוספים ומאכלים אחרים המכילים חומרים הקשורים לשיפור התפקוד הקוגניטיבי כמו אומגה 3.

אכילת דגים משפרת הישגים. מקור: ויקידפיה. ברשיון CC3-sa-by. צילום: Chensiyuan
אכילת דגים משפרת הישגים. מקור: ויקידפיה. ברשיון CC3-sa-by. צילום: Chensiyuan

האם אכילת דגים מסייעת לשפר את הציונים בלימודים ואת הריכוז והקשב?

דגים, במיוחד דגים שומניים כמו סלמון, מקרל וטונה, מהווים מקור עשיר לחומצות שומן אומגה 3, במיוחד חומצה דוקוסהקסאנואית (DHA) וחומצה איקוספנטאנואית (EPA). חומצות שומן מסוג אומגה 3 אלו חיוניות להתפתחות ולתפקוד המוח.

מספר מחקרים הצביעו על יתרונות פוטנציאליים של צריכת דגים או תוספי אומגה 3. ממצאים מסוימים מצביעים על קשר חיובי בין צריכת דגים וביצועים קוגניטיביים. כך המחקר שפירטנו מעלה.

ממצאים מדעיים נוספים העלו כי צריכת דגים קבועה קשורה לציונים גבוהים יותר בבית הספר. כך למשל במחקר בשוודיה שנערך בקרב מעל 10,000 תלמידים. תלמידים שצרכו בקביעות יותר דגים, קיבלו ציונים גבוהים יותר במובהק. זאת בהשוואה למי שלא צרך דגים בשיעור זה.

בנוסף, חומצות שומן אומגה 3, הנמצאות בשפע בדגים, נקשרו להיבטים שונים של תפקוד קוגניטיבי. DHA, בפרט, הוא מרכיב מבני עיקרי של רקמת המוח ומעורב באיתות עצבי. מחקרים מראים ש-DHA ממלא תפקיד בתמיכה בזיכרון, קשב ועיבוד מידע.

חומצות שומן אומגה 3 עשויות להיות גם בעלות תכונות אנטי דלקתיות שיכולות לתרום לשיפור התפקוד הקוגניטיבי. דלקת כרונית נקשרת לירידה קוגניטיבית והפרעות ניווניות. כמו כן חומצות שומן אומגה 3 הראו פוטנציאל להפחתת דלקת במוח.

למרות שהראיות מבטיחות, חשוב לציין שהקשר בין צריכת דגים, חומצות שומן אומגה 3 ותפקוד קוגניטיבי הוא מורכב ועדיין לא מובן במלואו. גורמים תזונתיים, גנטיקה, אורח חיים ומשתנים אחרים יכולים גם הם להשפיע על ביצועים קוגניטיביים.