אכילת עגבניות כנגד אירוע מוחי

חוקרים : אכילת עגבניות קשורה לסיכון מופחת לאירוע מוחי

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהחדשות חמות
כריך בריאות. מקור: ויקיפידיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Schwäbin

ממצאי מחקר חדש : אכילת עגבניות קשורה לסיכון נמוך יותר לאירוע מוחי

מחקר שנערך לאחרונה בפינלנד ופורסם בעיתון Neurology הראה שאכילת תפריט עשיר בעגבניות צמצמה במידה מרבית את הסיכון ללקות באירוע מוחי. החוקרים שם בדקו את ההשפעה של ליקופן המצוי בעגבניות, אבטיחים ופלפלים. במחקר שותפו 1,031 אנשים להם היה סיכון מוגבר ללקות באירוע מוחי. נמצא שאצל אותם אלו להם הייתה רמה גבוהה של ליקופן בדם, היה הסיכון הנמוך ביותר לאירוע מוחי.

לפי דברים שהושמעו במדור המדעי של ה- BBC בבריטניה, למרות הערך המיוחד של עגבניות, פלפלים ואבטיחים מכילי הליקופן, אין להזניח אכילת ירקות ופירות אחרים – גם להם יש איכויות בריאותיות חשובות. לדבריהם, דרוש מחקר נוסף שילמד מהו מכניזם הפעולה של הליקופן. בינתיים, יש לצרוך בנדיבות את שלושת המזונות מכילי הליקופן, כמובן אורגניים.

שיטות המחקר

רמות ליקופן נבדקו בדמם של משתתפי המחקר ולאחר מכן, במשך 12 שנים נוספות. הם חולקו לקבוצות בהתאמה לכמות הליקופן שהייתה בדמם. נמצא שבקרב הקבוצה שאצלם רמת הליקופן הייתה הנמוכה ביותר, קבוצה של 258 אנשים, ל- 25 מהם היה אירוע מוחי. בקרב משתתפי המחקר עם רמת הליקופן היותר גבוהה, אירוע מוחי היה ל- 11 מתוך 259 אנשים. מסקנת המחקר הייתה שצריכת כמות מספקת של מזונות מכילי ליקופן תצמצם ב- 55% את הסיכון לאירוע מוחי. ההמלצה הרווחת היא לאכול יותר מ- 5 מנות של ירקות ופירות שונים ביום.

גם מחקרים מוקדמים יותר אישרו את הנתונים, שצריכה מוגברת של ירקות ופירות מצמצמת התרחשות של אירוע מוחי. אך, מבחינת אירוע מוחי, ליקופן הוא כפי הנראה ייחודי. מחקרים שנערכו בנושא לא מצאו קשר בין צריכה מוגברת של אלפא קרוטן, ביטא קרוטן, אלפא טוקופרול ורטינול לבין הקטנת הסיכון לאירוע מוחי.

בתנאי מעבדה, טיפול עם ליקופן נמצא גם מאט התחלקות של תאי סרטן ערמונית ואפילו קוטל אותם. במחקרים בנושא זה, נמצא שזמינות הליקופן מעגבניות מבושלות גבוהה יותר מאשר מעגבניות חיות, אבל אף אחד לא ממליץ על אכילת פלפלים או ממליץ על אבטיחים מבושלים…

מקורות

j.d. heyes. Tomatoes prevent strokes, researchers say. NaturalNews, June 07,2013.
http://www.bbc.co.uk/news/health-19869666

http://en.wikipedia.org/wiki/Lycopene

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן