אלימות בטלוויזיה ובעיות שינה בילדים

מחקר מצביע על קשר ישיר אלימות בטלוויזיה, כמות הצפייה בטלוויזיה, הצבת מכשיר בחדר של הילד ובעיות שינה בילדים

כיצד משפיעה צפייה בטלוויזיה על טיב השינה של הילד ? מחקר חדש ביקש לבחון את השפעות הצפייה בטלוויזיה לפני השינה על היווצרות בעיות שינהבקרב ילדים. החוקרים ביקשו לבחון כיצד משפיע תזמון הצפייה בטלוויזיה, סוג התוכן שהילדים רואים וטיב השימוש בה על איכות השינה של ילדים ובעיות שינה.

ילד ישן בכיתה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום:Love Krittaya
ילד ישן בכיתה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום:Love Krittaya

מחקר זה נערך על רקע ממצאי מחקרים קודמים בהם עלה כי חשיפה לטלוויזיה קשורה באופן שלילי לטיב השינה, במיוחד בהקשר של צפייה בשעות הערב, ובמיוחד בקרב ילדים שבחדר השינה שלהם יש טלוויזיה.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת הרשמי של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים Pediatrics על ידי חוקרים ממכון למחקר הילד סיאטל, וחוקרים מאוניברסיטת וושינגטון בארצות הברית. הממצאים התבססו על מידע שנאסף במסגרת סקר שבחן את הרגלי השימוש של צעירים בפעילויות פנאי שונות בהן נעשה שימוש במדיה ואת הרגלי השינה שלהם.

החוקרים בחנו פרמטרים כמו משך השימוש בטלוויזיה לאחר שעה 19:00, טיב התוכניות, צפייה בטלוויזיה במשותף עם אחרים , משחקי וידאו ושימוש במחשב וכן את שיעור האלימות בתוכנית או מידת היותה מפחידה. ממצאי המחקר העלו כי בממוצע צעירים שצפו בטלוויזיה בתכנים אלימים יותר, גם במהלך שעות היום, סבלו מבעיות שינה כמו עייפות, סיוטים בחלומותיהם והליכה בלילה.  הצעירים שבחדרם הייתה טלוויזיה, תאפיינו בצפייה תכופה יותר בתכנים אלימים יותר, ולכן סבלו יותר מבעיות שינה.

יתרה מכך, החוקרים מצאו כי כי שעה נוספת של צפייה בטלוויזיה לפני השינה, מגבירה את הסיכוי של הילדים לסבול מהפרעות שינה. לפיכך, ממליצים החוקרים להורים ולגורמים המטפלים להתחשב בממצאיהם הנוגעים לתועלת שבהפחתת בשעות הצפייה של הילדים בטלוויזיה בשעות הערב, הפחתת את כמות הצפייה בסרטים אלימים והגבלה על הצבת מקלט טלוויזיה בחדרו של הילד.