אלכוהול מגביר סיכון לסרטן

ממצאי המחקר מעלים כי אלכוהול אחראי לעשרות אחוזים ממקרי התחלואה בסרטן בגברים ונשים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
משקאות אלכוהוליים. מקור: ויקיפדיה. ברישיון CC3-by-sa. צילום : 4028mdk09

מחקר חדש: צריכת אלכוהול מתונה ומוגברת מגבירה את הסיכון לסרטן

בשנים האחרונות מתרבים המחקרים המתארים את הנזקים הבריאותיים והחברתיים הרבים הכרוכים בשתיית אלכוהול. מחקר חדש זה שנערך במדגם של כ360,000 איש מצביע על אלכוהול כגורם לשיעור מוגבר של מחלות סרטן.

המחקר שנערך באמצעות בחינת הממצאים שעלו בשאלוני מדגם בינמדינתי אירופאי הסוקר את הקשר בין הרגלי תזונה ותחלואה EPIC -European Prospective Investigation Into Cancer בוסס על תוצאות שסיפקו 109,118 נבדקים גברים ו-254,870 נבדקות בגילאי 37-70.

החוקרים בחנו כיצד משפיעה שתיית אלכוהול מתונה או רבה מן המותר – כמות של עד 24 גרם אלכוהול לגבר ביום- שני משקאות אלכוהוליים בממוצע ובקרב נשים- עד 12 גרם אלכוהול ביום- כלומר עד משקה אחד, על תחלואה בסרטן בכלל ובפרט במגוון מחלות סרטן כגון סרטן המעי, סרטן דרכי הנשימה העליונות, סרטן הכבד וסרטן השד.

ממצאי המחקרים שפורסמו בכתב העת BMJ מעלים קשר ישיר בין שתיית אלכוהול מתונה של עד כוס אחת משקה ליום לנשים ועד שתי כוסות משקה ביום בגברים, לבין שיעור התחלואה במגוון סוגי סרטן: בהנחה של סיבתיות בקשר המתואר, החוקרים מצאו כי בקרב גברים אלכוהול אחראי ל-10% ממקרי הסרטן ואילו בקרב נשים אלכוהול אחראי ל-3% ממקרי התחלואה במחלת הסרטן.

בבחינת ההשפעה של אלכוהול על סוגי סרטן ספציפיים, החוקרים מצאו כי צריכת אלכוהול הייתה ועודנה אחראית ל-44% מהתחלואה בסרטן של החלק העליון של מערכת העיכול ודרכי הנשימה בגברים, ול-25% מתחלואה בסרטן זה בנשים.

עוד מצאו החוקרים כי צריכת אלכוהול אחראית ל-33% מהתחלואה בסרטן הכבד בגברים, ול-18% מתחלואה בסרטן הכבד בנשים. כמו כן ממצאי החוקרים העלו כי צריכת אלכוהול אחראית ל-17% מהתחלואה בסרטן המעי בגברים, ול-4% מתחלואה בסרטן המעי בנשים. יתר על כן, החוקרים מצאו כי אלכוהול אחראי על 5% מהממאירויות של סרטן השד בקרב נשים.

החוקרים מציינים כי הקשר בין צריכת אלכוהול לתחלואה מוגברת בסרטן נמצאה בקרב אנשים ששתו אלכוהול במסגרת הכמות המומלצת. בנוסף, החוקרים מדגישים כי ניתוח הממצאים מעלה שבקרב אנשים ששתו אלכוהול מעל הכמות המומלצת היו שיעורי התחלואה בסוגים השונים של סרטן, גבוהים הרבה יותר והיו אחראים על עשרות אחוזים מכלל מקרי התחלואה בסרטן בנשים וגברים .

לסיכום, החוקרים סבורים כי במדינות מערב אירופה בהן בוצע המחקר, ניתן לייחס חלק גדול משיעורי התחלואה בסרטן לצריכת אלכוהול , ובמיוחד צריכת אלכוהול מעבר לכמות המומלצת. לדידם, נתונים אלה מספקים ביסוס למאמצים המוצדקים להפחית את השימוש באלכוהול, על מנת להפחית את התחלואה בסרטן.


 

דילוג לתוכן