אלצהיימר- סיבות וטיפולים

סיבות וטיפולים אפשריים למחלת אלצהיימר

הסימנים המוקדמים של מחלת אלצהיימר הם שכחה וקושי לבצע מטלות יומיומיות פשוטות. כמו כן, חלים שינויים באישיות של האדם כפי שהייתה מוכרת. יש הידרדרות מתקדמת והולכת ובסופו של תהליך האדם לא מסוגל לבצע כל מטלה שהיא. אין הוא מסוגל לדבר, יכולים להיות שיתוקים מסוימים ואובדן מוחלט של הזיכרון. יש מספר סיבות להתפתחות המחלה ובהן חשיפה לאלומיניום, צריכת מזונות חסרי ערך תזונתי, עישון, שתיית משקאות אלכוהוליים ועוד. יסקרו בזאת מספר דרכים ואמצעים לשמירה מפני התפתחות מחלה זו ו/או להאטת ההידרדרות ממנה.

התפריט הים-תיכוני מצמצם את הסיכון לחלות במחלת אלצהיימר 

במחקר שנעשה במרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה, נבדקה ההשפעה של תפריט ים-תיכוני על התחלואה במחלת אלצהיימר (1). התפריט הים תיכוני מוכר כעוזר למניעת סוכרת, יתר לחץ-דם, רמות כולסטרול גבוהות ומחלות לב. מסתבר שהוא שומר גם על בריאות המוח.

התפריט הים-תיכוני הטיפוסי, שכיום חיים לפיו רק מעטים בעולם, כמו למשל אנשים מבוגרים באי כרתים, מורכב בעיקרו מכמות גדולה של ירקות, קיטניות, דגנים מלאים, דגים ושמן זית. יש בו כמויות מועטות בלבד של שומן רווי, בשר ומוצרי חלב. העניין בתפריט זה החל כאשר נמצא שהתחלואה במחלות לב נמוכה הרבה יותר בקרב תושבי יוון ואיטליה האוכלים את התפריט המסורתי שלהם, יחסית לתושבי ארה”ב בו התפריט היה בעיקרו דגנים מלוטשים, מוצרי חלב ובשר. הנתונים הראו שמחלת אלצהיימר אף היא הרבה פחות שכיחה בין אלו שאוכלים את התפריט הים-תיכוני הטיפוסי.

במחקר הנוכחי, בדקו החוקרים תפריט של אנשים שהיו במצב התחלתי של דמנטיה, יחסית לבני גילם שהיו בריאים. שותפו בו 482 עם דמנטיה (דמציה) התחלתית לעומת 1393 אנשים בריאים. מעקב נערך איתם במשך 4.5 שנים. עם סיום המחקר, מתוך האנשים הבריאים, ל-275 היה מצב התחלתי של דמנטיה. בקרב אותם משתתפים שתפריטם היה היותר מקורב לתפריט הים תיכוני הטיפוסי ההידרדרות לקראת דמנטיה הייתה ב-28% נמוכה יותר יחסית לאחרים. בקרב אלו שתפריטם כלל מזונות ים-תיכוניים אבל גם את התפריט המערבי המקובל, הידרדרות במצב הייתה ב-17% פחות שכיחה לעומת אלו שתפריטם היה היותר מרוחק מהתפריט הים-תיכוני הטיפוסי. באותה מידה, התפריט הים תיכוני הטיפוסי צמצם את אחוזי ההידרדרות לקראת מחלת אלצהיימר בקרב אלו שהיו בדרגות שונות של דמנטיה עם תחילת המחקר, אבל לא הוגדרו כחולים במחלת אלצהיימר. אצל כשליש מחולי דמנטיה קלה שנקטו בתפריט הים תיכוני, הידרדרות לקראת מחלת אלצהיימר הייתה ב48% פחותה לעומת אצל אלו שאכלו את התפריט המערבי.

דרכים נוספות לצמצום הסיכון לחלות במחלת אלצהיימר

מחקרים אחרים שנעשו מצאו דרכים נוספות בהן ניתן יהיה לצמצם את הסיכון להתפתחות מחלה זו. ברור שאימוץ של אורח חיים בריא חשוב למניעת מחלה זו, כפי שהוא חשוב לשמירת הבריאות בכלל, אבל יש דרכים ייחודיות שנמצאו מוכיחות את עצמן. אחת מהן היא שתיית מיץ של תפוחי עץ. במחקר שנעשה על עכברים באוניברסיטת מסצ’וסטס נמצא ששתיית מיץ תפוחי עץ בקביעות מצמצמת את התחלואה במחלת אלצהיימר. סביר להניח שמיץ כזה יעזור גם לבני אדם. אצל אותם עכברים ששתו מיץ תפוחים בכמות שוות ערך לשתי כוסות לאדם, הייתה ירידה ניכרת בכמות של עמילואיד שהצטבר במוח. עמילואיד נמצא בכמות רבה במוחם של חולי אלצהיימר. לדברי החוקרים, שתייה כזו של מיץ תפוחי עץ, לא זו בלבד שהיא יכולת לצמצם את הסיכון, היא גם יכולה לבלום ולרפא מחלת אלצהיימר כל עוד היא בשלביה היותר מוקדמים. שתיית מיץ תפוחי עץ עוזרת לניקוי הגוף אבל, תועלת כזו תהייה אם יפיקו את המיץ מתפוחי עץ אורגניים ואם המיץ יסחט טרי וישתו אותו מיד.נושא ידוע ומובן מאליו הוא הימנעות מעישון, בין אקטיבי ובין פסיבי, וצמצום שתיית משקאות אלכוהוליים. במחקר עם 931 אנשים שהיו מעשנים כבדים ושתיינים, נמצא שבממוצע, מחלת אלצהיימר הופיעה בקרבם 4.8 שנים מוקדם יותר בהשוואה לזמן ההופעה אצל בני גילם שלא עישנו ולא שתו משקאות כאלו. דחיית הופעת מחלת אלצהיימר ב-5 שנים משמעותה בארה”ב צמצום של כ-50% במספר החולים במחלה זו. ברור שהימנעות משתייה ועישון עוזרת לאדם להישאר בבריאות טובה יותר ולהאריך ימים, לצמצם את הסיכון להתפתחות כל מיני מחלות זקנה, לא רק אלצהיימר.
זאת ועוד, מחקר שפורסם בשנת 2007 בעקבות מעקב בן 5 שנים, הראה שבקרב אנשים בגיל 80 שהיו פעילים מבחינה קוגניטיבית, התפתחות דמנטיות ואלצהיימר הייתה 2.8 פעמים נמוכה יותר לעומת ההתפתחות אצל אנשים שהיו פסיביים ולא הפעילו את היכולת הקוגניטיבית שלהם.

מקורות
1) Journal of Alzheimer’s Disease, 16:1 (January 2009)2)
2) AB Graves, CM van Duijn, V Chandra, L Fratiglioni, A Heyman, AF Jorm, E Kokmen, K Kondo, JA Mortimer and WA Rocca . Alcohol and tobacco consumption as risk factors for Alzheimer’s disease: a collaborative re-analysis of case-control studie Risk Factor Research Group. Health and Population Research Center, Battelle Seattle Research Center, Seattle, WA.

3) www.usatoday.com

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466