אנטי-אייגי'נג:מדענים עיכבו תופעות הזדקנות

החוקרים הצליחו להשמיד "תאי זיקנה" המצטברים בגוף ולהמחיש כיצד הללו משפיעים על תופעות הזדקנות כמו קטרקט, קמטים בעור, ירידה במאסת שריר ועוד

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורגיל הזהב
עור מושלם. ללא קמטים. מקור: ויקיפדיה. ברישיון cc3-by מאת: CCupload

בחזית מחקר ה-אנטי-אייג'ינג : מדענים סילקו תאי מהגוף והפחיתו תופעות הזדקנות

האם המדענים מתקדמים צעד אחד נוסף לכיוון מציאת מעיין הנעורים ועצירת ההזדקנות ? ממצאי מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי היוקרתי Nature אשר מכה גלים בתחום המחקר הנוגע לאנטי-אייג'ינג ומניעת הזדקנות מעלה כי ניקוי של תאים המכונים תאי הזדקנות senescence המצטברים בגופנו ככל שאנו מתבגרים עשוי לסייע בהפחתת השפעתם המזקינה של התאים על תופעות הזדקנות מוכרות כמו דלדול העור, קמטים, התפתחות קטרקט- תבלול בעיניים, חולשת שרירים ועוד.

ממצאי המחקר שפורסמו על ידי חוקרים ממאיו קליניק בארצות הברית בכתב העת NATURE התבססו על ממצאים של החוקרים שבחנו את ההזדקנות של עכברים מהונדסים גנטית ש"תוכנתו" להזדקן פי 5 יותר מהר מעכברים רגילים, ותוכנו כך שתאי הזיקנה שלהם היו פגיעים לתרופות פשוטות שלא מזיקות ליתר חלקי הגוף. כך, החוקרים בחנו מה הן ההשפעות של השמדת תאי הזיקנה הללו שסומנו על ידי מרקר המכונה P16 שבגופם של העכברים, באמצעים תרופתיים פשוטים שלא השפיעו על הגוף והגיעו לממצאים מדהימים באשר להשפעתם הדרמטית של תאי הזיקנה שנוקו על תופעות לוואי של הזדקנות.

החוקרים מציינים כי במחקרם הם ביקשו להבין את המכניזם העומד בבסיס תופעת ההזדקנות שנותרה עדיין כנעלם מדעי המשהה פיתוח של תרופות ואמצעים התערבותיים שעשויים להשהות או למנוע הפרעות הקשורות להזדקנות ולההאריך את תקופת החיים הממוצעת. לפיכך הם חקרו את התאים Cellular senescence המצטברים במגוון רקמות ואיברים בגוף עם הזדקנות בני האדם. תאים אלה הידועים כמעכבים את שכפולם של תאים פגומים או לא מתפקדים בגופנו כמנגנון שקושר במניעת גידולים סרטניים .

לאחר סימונם של תאים אלה בעכברים המהונדסים גנטית, השמידו החוקרים את התאים הללו, ומצאו החוקרים כי השמדתם הביאה לצמצום תופעות לוואי של הזדקנות כמו חוזק השרירים, עוצמת מאגרי השומן המדלדלים עם ההזדקנות וגורמים לקמטים, תבלול-קטרקט בעיני העכברים. זאת בהשוואה לעכברים הרגילים שבגופם לא הושמדו התאים המצטברים בעת זיקנה.

ממצאים אלה עשויים לסייע לפתח תרופות ואמצעים להפחתת תופעות ההזדקנות גם בבני אדם בשלב מאוחר יותר וכן באמצעים שיסייעו להארכת תוחלת החיים של בני אדם בהמשך ולשפר את איכות חייהם.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן