אנשים שמפרים את הנחיות משרד הבריאות הם כמתנגדי חיסונים

עוד הוסיף יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור ש"למרות התראות רבות של אנשי מקצוע ושל איגוד רופאי בריאות הציבור לא נעשו מספיק מאמצים לחזק את מערכת בריאות הציבור ברפואה הציבורית ועכשיו יש הזדמנות גדולה לקחת את האירוע הנוכחי לתקן ולשנות כיוון"

מערכת האתר

עודכן בתאריך

ללא קטגוריהבריאות הציבור
נגיף הקורונה. איור: Pixabay mattthewafflecat

לדברי יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ לוין "אנשים שמפרים את הנחיות משרד הבריאות הם כמו אנשים שמתנגדים לחיסונים". עוד הוסיף "למרות התראות רבות של אנשי מקצוע ושל איגוד רופאי בריאות הציבור לא נעשו מספיק מאמצים לחזק את מערכת בריאות הציבור ברפואה הציבורית ועכשיו יש הזדמנות גדולה לקחת את האירוע הנוכחי לתקן ולשנות כיוון"

"אנשים שמפרים את הנחיות משרד הבריאות הם כמו אנשים שמתנגדים לחיסונים שלא פועלים להגן על הבריאות של חבריהם. אמנם אין לנו חיסון לנגיף הקורונה, אך יש לנו חיסון חברתי. הצעדים שמשרד הבריאות נוקט ובהם הסגרי הבית הם סוג של חיסון שמגן על אוכלוסיית הקשישים שהם אלה שנמצאים בסיכון הגבוה למות מהמחלה", אמר פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית בישראל ובית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה, בכנס בנושא וירוס הקורונה שהתקיים ביום חמישי בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה.

הפרופסור לוין התייחס לסיטואציה הפוליטית המורכבת בה אנו נמצאים בימים אלה ואמר כי "הדברים חייבים להיות מתואמים ולהיות מעל כל מחלוקת פוליטית. אנחנו נמצאים בתקופה שהיא מאוד מורכבת מבחינה פוליטית זאת תקופה  של ממשלת מעבר, ללא כנסת מתפקדת. הדבר הזה הוא שמסכן אותנו באירוע הנוכחי. אנחנו חייבים מנהיגות שתוביל אותנו בדרך הנכונה, בדרך משתפת ומשותפת. לא ייתכן שמשרד אחד ייצא נגד משרד אחר. הדברים חייבים להיות מתואמים ולהיות מעל כל מחלוקת פוליטית".

עד כה התפשט הנגיף למדינות רבות בכל העולם וגבה אלפי קורבנות בנפש. מעל מאה אלף איש ברחבי העולם, רובם בסין, מוקד התפרצות הנגיף, נדבקו בנגיף. ארגוני הבריאות פועלים על מנת לחזק את מערכות הבריאות ואת הסינכרון ביניהן. עד כה לא נמצא חיסון או תרופה למחלה הנגרמת מנגיף הקורונה. למרות התמקדותם של חברות וארגונים בפיתוח חיסון או תרופה לוירוס הסיני – קוביד 19, עיקר הפעילות כרגע נעשית ברחבי העולם על מנת להפחית את כמות הנדבקים, להפחית את התפשטות הנגיף, לטפל בחולים באופן המיטבי ולהפעיל את המשאבים והתשתיות הבריאותיות באופן אופטימלי כדי לתת מענה למצב.

בהתייחס  למצב מערכת הבריאות בכלל ולרופאי בריאות הציבור בפרט אמר פרופסור לוין כי "לצערנו, למרות התראות רבות של אנשי מקצוע ושל איגוד רופאי בריאות הציבור לא נעשו מספיק מאמצים לחזק את מערכת בריאות הציבור ברפואה הציבורית ועכשיו יש הזדמנות גדולה לקחת את האירוע הנוכחי לתקן ולשנות כיוון".

פרופסור מנפרד גרין מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה ציין שאנו מצויים בתחילתה של התפרצות המגפה ו"יכול להיות שזה יסתיים יותר מהר ממה שחשבנו. אך  על פי הניסיון שלנו יש סיכוי שזה ימשך עוד  חודשים רבים".

בהתייחסו לאיום הקיומי של מגפת הקורנה אמר פרופסור גרין כי "המגפה היא באמת איום משמעותי, אך המדינה שלנו מסוגלת להתמודד עם מצב זה. יש לנו את האמצעים להתמודד עם ההתפרצות, אבל אנחנו צריכים שיתוף פעולה של הציבור בנושא. זה לא אסון לאומי ולא יהיה אסון לאומי, זה אתגר בריאותי ואנחנו נצליח להתמודד איתו".

בימים האחרונים קיימים דיונים רבים במשרד הבריאות באשר להנחיות הבידוד והרחבתן גם למגיעים ממדינות נוספות ואף למי שחוזר מכלל מדינות העולם אל ישראל. טרם התקבלה על כך החלטה. במשרד הבריאות פועלים בשיתוף משרדי הממשלה השונים לרבות משרד ראש הממשלה על מנת להגיע להנחיות המקובלות על דעת כלל הגורמים המקצועיים לשמירה על בריאות הציבור לצד שיקולים נוספים .

ביחס להנחיות שפרסם משרד הבריאות בישראל ציין פרופסור גרין ש"ההנחיות של משרד הבריאות מבוססות על התרחישים הגרועים ביותר. יש טענות על כך שמשרד הבריאות מגזים בהנחיות. אבל חשוב לדעת שלמרות ההשלכות הכלכליות, הנחת העבודה של משרד הבריאות גורמת לנו להיות מוכנים ועם הזמן זה יהיה קל יותר".

הדוקטור עסאם דאווד, ראש תחום בריאות הנפש בארגון Humanity Crew דיבר על ההשפעה של התפרצות הקורונה והשיח הציבורי והתקשורתי סביב ההתפרצות על אנשים הסובלים ממחלות נפש. "המשבר יכול להחמיר מחלות קיימות וגם לגרום להתפרצותן של מחלות נפש אצל אנשים שלא היו חולים עד כה" הוא אמר והוסיף כי חשוב לזכור שגם הרופאים ואנשי הצוותים הרפואיים נמצאים תחת לחץ גדול ולכן חשוב להפעיל מערך סיוע נפשי גם לצוותים אלה.

לגבי הדרך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים, אמר ד"ר דאווד שיש חשיבות רבה לדבר עם הילדים כדי להבין מה הם יודעים, או חושבים שהם יודעים, על האירועים ולתקן אותם במקרה הצורך. "לילדים יש נטייה ליצור פנטזיות על סמך מידע חלקי או לא נכון שיש להם וחשוב שנדע לתת להם את המידע הנכון", הוא אמר.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן