אסטרגלוס כנגד וירוסים

אסטרגלוס כמרפא למחלות ויראליות

קבוצת מדענים מ-UCLA בארה”ב ערכו מחקר בו נמצא ששורש אסטרגלוס הוא תרופה נגד מחלות ויראליות שונות ובכללן איידס. צמח זה מסוגל להחליף בהצלחה את קוקטייל התרופות איתו משתמשים היום לטיפול במחלה, יותר בהצלחה, ללא תופעות הלוואי שיש לתרופות ולאין ערוך יותר בזול. מחקר זה פורסם בעיתון המקצועי J Immunology מתאריך 15 לנובמבר 2009. 

נגיף הHIV. תמונה מויקיפדיה
נגיף הHIV. תמונה מויקיפדיה

במחקר נמצא שבשורש של צמח זה יש מרכיב רב עוצמה כנגד וירוסים לסוגיהם, ובכללם וירוס HIV הגורם למחלת איידס. חומר זה יכול לחזק את פעולת קוקטייל התרופות שניתן לחולים, אבל הוא יכול גם לבוא במקומו ביעילות מלאה. פרופ’ ריטה אפוס, פרופ’ לפתולוגיה במעבדות הרפואיות בבית הספר לרפואה על-שם דוד גפן ב-UCLA ערכה את המחקר ביחד עם מכון האיידס באותו מכון מדעי. לדבריה, הטיפול התרופתי המקובל כיום גורם במקרים רבים לתופעות לוואי קשות, הוא גם יקר ביותר.

משורש האסטרגלוס הפיקו, ע”י מיצוי בהקפאה, חומר פעיל. הייחוד של חומר זה הוא שהוא מאט או אפילו בולם את ההתקצרות של הטלומרים בתאים של המערכת החיסונית. טלומר הוא חלק המצוי בקצהו של כל תא בכרומוזומים. כאשר תאים במערכת החיסונית מזדקנים עם הזדקנות האדם, עם כל חלוקה של התאים הטלומרים נעשים יותר ויותר קצרים. עם התקצרות הטלומרים במידה מירבית או העלמם, שוב אין תאים במערכת החיסונית יכולים להתחלק ולקיים את מערכת ההגנה של הגוף. התאים במערכת החיסונית שהם קו ההגנה העיקרי כנגד וירוסים הם לימפוציטים מסוג T, תת-סוג של תאים קוטלים טבעיים.

במקרי מחלה כמו נגיעות בוירוסי HIV, יש לגוף צורך בהתחלקות מהירה ונמרצת של תאים כאלו, אצל מרבית האנשים הבריאים, הטלומרים שבתאים ארוכים דיים כדי לעמוד בהתחלקות מהירה של תאים קוטלים אלו, כך הגוף מתגבר על מחלות. זאת ועוד, תאי T יכולים להפוך לאנזים בשם טלומראז, אנזים שמונע מהטלומרים להתקצר ובכך הוא מעצים את היכולת של התאים הקוטלים להתחלק שוב ושוב.

אבל, כאשר הגוף מתמודד עם וירוס שלא ניתן לחסלו לחלוטין, כמו וירוס איידס HIV, תאי T לא יכולים לשמר את הפיכתם לטלומראז כל הזמן. כך, מוגבלת היכולת של תאי T להתחלק והוירוס מתגבר על הגוף.
מחקרים בעבר הראו שכאשר מזריקים לחולה גנים המכוונים ייצור של טלומראז, תאי T יכולים לשמר הרבה יותר בהצלחה את יכולתם להלחם בוירוסי HIV. אבל, טיפול כזה מסובך ויקר, אין אפשרות לעשות אותו למיליוני החולים במחלת איידס או מחלות ויראליות נוספות. כאן יש בשורה: חומר טבעי, פיטוכימיקל המצוי בשורש של אסטרגלוס שכינויו 2TAT הוא פתרון הרבה יותר טוב, פשוט וזול. פיטוכימיקל זה נמצא מפעיל בגוף שתי פעולות – הוא גם מאט את התקצרות הטלומרים וגם ממריץ את תאי T הקוטלים לייצר כמוקינים וציטוקינים שחוסמים את ההכפלה של וירוסי HIV.

לדברי החוקרים מ-UCLA, יכולות אלו של החומר 2TAT מראות שאפשר להשתמש בשורש האסטרגלוס לטיפול בנשאי ווירוס HIV, כמו גם בחולי איידס ולהגביר את היכולת של הגוף להלחם גם במחלות ויראליות נוספות הקשורות עם מחלות כרוניות והזדקנות.

מקור:  http://www.jimmunol.org/cgi/content/full/181/10/7400 

 

*האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס“. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466