אסטרגלוס לחיזוק מערכת החיסון

חוקרים: שורש צמח האסטרגלוס לחיזוק המערכת החיסונית

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהחדשות חמות
תאים סרטניים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-sa-by מאת: Jolu, RAK

שורש אסטרגלוס כמחזק את המערכת החיסונית

בסוג הצמחים אסטרגלוס (קדד), השייכים למשפחת הפרפרניים, ישנם מאות מינים. שורש של אחד מהם נמצא בשימוש ברפואה הסינית מזה אלפי שנים. זהו צמח אדפטוגני המגביר את יכולת הגוף לעמוד בפני מצבי לחץ ומחזק עמידות בפני מחלות. מקורו של הצמח הוא במרכז אסיה.

החומרים הפעילים של אסטרגלוס

בין החומרים הפעילים בשורש הקדד – אסטרגלוס יש גליקוזיד מסוג פוליסכאריד ציקלוארטן, איזופלוונואידים, ספונינים וטריטרפנואידים. לכל החומרים האלו ישנה יכולת רבה לעמידות בפני מצבי לחץ והם מגבירים את פעילות המערכת החיסונית.

פוליסאכרידים הינם סוג מיוחד של פחמימות, להם יש יכולת נוגדת חמצון רבה בגוף והם מהווים חומר הזנה לתאי המערכת החיסונית. כתוצאה מכך הקדד מגביר את החיוניות לכל תאי הגוף וכך הוא עוזר מאוד לסובלים ממחלות כרוניות. הוא מונע עייפות בכך שהוא מזין תאי בלוטת אדרנל מותשת, עוזר לסילוק רעלים מן הכבד, משפר את זרימת מיץ המרה ומיצי העיכול.

חומרים חשובים נוספים המצויים בצמח הם בטאין בטא-סיטוסטרול, סידן, כולין, נחושת, ברזל, מגנזיום, מנגן, אשלגן ואבץ. לטריטרפנואידים ולספונינים יש מבנה דומה להורמונים הסטרואידים, שהם מהווים חומרי מוצא להורמון DHEA. זאת כפי הנראה היא הסיבה לכך מדוע צריכת קדד עוזרת להעלות את רמת DHEA ובכך עוזרת להתאושש מעייפות מעבודה, משפרת את הכוח הפיזי ואת הסיבולת.

אסטרגלוס והמערכת החיסונית

אסטרגלוס הוא אחד ממחזקי המערכת החיסונית שזכה למספר רב מאוד של מחקרים. הוא מתרכז בבניית המערכת הזו וניתן לעשות בו שימוש לשם מטרה זו ולמניעת דלקות. הוא מעורר בגוף ייצור של חומרים נוגדי ווירוסים הנקראים אינטרפרונים ומשמר את יכולת מוח העצמות לייצר כדוריות דם אדומות. בזכות יכולתו להגביר את ההשפעה של Th1 שבמערכת החיסונית, הוא נמצא בשימוש לטיפול בווירוסי HIV, דלקת ריאות והפרעות קצב בלב. היו מקרים שבהם הוא עזר לחולי סרטן.

במחקר שנערך במרכז הרפואי באוניברסיטת טקסס, נמצא שקדד הגביר בצורה משמעותית את פעולת תאי T בקרב חולי סרטן. במקרים מסוימים הוא הגביר את פעולת תאי T שכבר נפגמו, עד כדי כך שהם גילו פעילות רבה יותר מאשר תאי T שנלקחו מבני אדם בריאים.

מחקרים שנעשו על-ידי האגודה האמריקאית לחקר סרטן הראו שחולי סרטן שנטלו אסטרגלוס התאוששו הרבה יותר מהר והאריכו ימים יותר מן האחרים. אפילו אחרי שבועיים של נטילת שורש אסטרגלוס כבר נצפתה עליה בספירה הלבנה, עליית כמות הכדוריות הלבנות בדם. הצמח לא פעל נגד תאי הסרטן, אלא העלה במידה ניכרת את פעילות המערכת החיסונית של החולים לבלום את הסרטן.
מחקרים אחרים הראו שהצמח מגביר את יכולת המערכת החיסונית של אנשים להתמודד עם מחלות ויראליות כנו הצטננות ושפעת. הוא חיזק גם את פעולת בלוטות יותרת הכליה, שיפר את חילוף החומרים, העלה רמת אנרגיה וסיבולת ושמר מפני עלייה של רמת הסוכר מעל לנורמה.

אסטרגלוס מגביר את פעולת תאי Th1 במערכת החיסונית
הצמח שאותו רוכשים בחנויות מזון אורגני, בתי מרקחת טבעיים או באתרים אמינים ומתמחים באינטרנט, יעיל במיוחד כמרסן מערכת Th2 השולטת במצבים כמו אסתמה, אלרגיות, סרטן, זאבת אדמתית, סקלרודרמה, סינוסיטיס, אקזמה, מחלות דלקתיות במערכת העיכול, קוליטיס כיבי, סינדרום עייפות כרונית ורגישות יתר לכימיקלים. הוא מגביר את פעולת מערכת Th1 ועוזר לאזן את פעולת המערכת החיסונית במצבי מחלה כאלו.
יש מחלות בהן מערכת Th1 מוגברת מדי ונמצאת בחוסר איזון עם מערכת Th2. מצב כזה יש במחלות: סוכרת מטיפוס 1, טרשת נפוצה, מחלת אשימוטו, מחלת גרייבס, מחלת קרוהן, פסוריאזיס, סינדרום שיוגרן, צליאק, ליכן פלאנוס ודלקת פרקים שגרונתית. במחלות אלו לא מומלץ לצרוך אסטרגלוס. אז הוא יכול להחמיר את המצב של חוסר איזון חיסוני ולגרום למצבים דלקתיים אוטואימוניים.

 

מקורות
The immune boosting power of astragalus
NaturalNews' Friday, September 27, 2013 by: Dr. David Jockers
http://www.naturalnews.com/042240_astragalus_immune_boosting_power_adaptogenic_herbs.html#ixzz2gRgZPxU6
http://www.naturalnews.com
http://www.naturalnews.com
http://www.bushmanfitness.com
http://science.naturalnews.com

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן