אפליקציה להדרכה ומשוב של סטודנטים בהוראה בעזרת סימולציה רפואית

אוניברסיטת בן-גוריון הציגה אפליקציה רפואית למשוב, צילום ותחקור סימולציות לסטודנטים למדעי הבריאות

אפליקציה ייחודית למשוב, צילום ותחקור סימולציות לסטודנטים למדעי הבריאות הוצגה לראשונה בכנס השנתי על שם משה פריבס, בסימן סימולציה רפואית, בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. בכנס השתתפו כ-200 מומחים שהגיעו מהאקדמיה, ארגוני הצלה, הצבא ומהמרכז לסימולציה רפואית (מס”ר). הכנס אורגן על ידי המרכז לחינוך על שם פרופ’ משה פריבס.

בשנים האחרונות הסימולציה הרפואית הופכת לדיסציפלינה עצמאית והינה חלק משמעותי בהוראת מקצועות הבריאות השונים. השילוב בין טכנולוגיה מתקדמת, ניסיון רב שנצבר בתחום ושדות קליניים מצטמצמים, הפכו את הסימולציה הרפואית לנושא “חם” בעולם הרפואה.

במסגרת הכנס הוצגה שורה ארוכה של מחקרים, חידושים, שיטות לימוד מתקדמות, פרויקטים ומיזמים על ידי מיטב המומחים בתחום הסימולציה ועוררו התעניינות רבה בקרב המשתתפים.

שיטת לימוד שמשכה את עין המשתתפים הייתה האפליקציה החדשה להדרכה ומשוב של סטודנטים בהוראה בעזרת סימולציה רפואית. האפליקציה שהוצגה מאפשרת צילום תרגול או אירוע בכל מקום, באמצעים זמינים כגון טלפונים ניידים וטאבלטים ומתן משוב בזמן אמת לסטודנטים המתרגלים ולסטודנטים הצופים בתרגול. בתום התרגול, כל הסרטונים והמשוב הן של המדריך והן של הסטודנטים זמינים לסטודנטים. שיטת למידה והוראה חדשנית זו, באה במקום שיטת ההוראה המסורתית, בה הסטודנטים יכלו לתרגל פעולות על בובות ולקבל משוב רק אם זה נעשה בחדר ייעודי המצויד במצלמות. יתר על כן, סטודנטים שלא השתתפו בתרגול, התקשו לעיתים רבות להפיק תועלת מהנעשה בזמן התרגול.

על פיתוח האפליקציה, עמלו צוותים מהפקולטה למדעי הבריאות ומהפקולטה להנדסה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אשר הגו את הרעיון במסגרת האקתון Innovate2Educate שנערך בחודש נובמבר 2015 בפארק גב-ים לטכנולוגיות מתקדמות בבאר שבע, כחלק מן התכנית האסטרטגית, אותה מובילה הפקולטה למדעי הבריאות. השימוש באפליקציה, רוקם עור וגידים והחל משנת הלימודים תשע”ח, ייכנס לשימוש בהוראה בפקולטה.

הפקולטה הרואה בסימולציה הרפואית כנדבך חשוב בהוראה החדשנית והעתידית, תחל בתקופה הקרובה בבניית מרכז הסימולציה הרפואית הגדול בישראל, אשר יוקם בקמפוס על שם משפחת מרקוס באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וישתרע על שטח של כ-5000 מ”ר שיוקדש הן לכיתות לימוד והן לחדרי סימולציה חדשניים.