אפקטיביות לרפואה משלימה וטיפול סטנדרטי כנגד חרדה לפני ניתוח

רפואה משלימה עם הטיפול הסטנדרטי המקובל בחרדה שלפני ניתוח, מקטינים את החרדה לפני ניתוח

שי לביא

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהחדשות חמות
ניתוח לב פתוח. מקור: ויקיפדיה. באדיבות US NIH . צילום: Jerry Hecht

אפקטיביות לרפואה משלימה וטיפול סטנדרטי כנגד חרדה לפני ניתוח : מחקר משותף של אוניברסיטת חיפה ובית החולים "בני ציון": שילוב של רפואה משלימה עם הטיפול הסטנדרטי המקובל בחרדה שלפני ניתוח, מקטינים את החרדה לפני ניתוח

*"שילוב של טיפול ברפואה משלימה עם הטיפול הסטנדרטי המקובל נגד חרדה הוא בעל פוטנציאל של ממש להקטין את רמת החרדה לפני תהליך הניתוח ולשפר את תוצאי הניתוח" אמרה פרופ' ליטל קינן בוקר מאוניברסיטת חיפה.

הרפואה המשלימה – משלימה. שילוב של טיפולי רפואה משלימה עם הטיפול הסטנדרטי המקובל בחרדה שלפני ניתוח מוריד את מדד החרדה הקיים בחולים, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה. "שילוב של טיפול ברפואה משלימה עם הטיפול הסטנדרטי המקובל נגד חרדה הוא בעל פוטנציאל של ממש להקטין את רמת החרדה לפני תהליך הניתוח ולשפר את תוצאי הניתוח, ויש לשקול להציע אותו לחולים המעוניינים בכך", אמרה פרופ' ליטל קינן בוקר, מעורכות המחקר.

חרדה לפני ניתוח, שיכולה להתבטא בעליה בלחץ דם, דופק מואץ, שינויים במטבוליזם של סוכר ועוד, היא אחת המנבאים המשמעותיים לתמותת חולים שעברו ניתוחי לב וכלי דם. זאת בנוסף לעובדה כי חרדה לפני ניתוח יכולה להשפיע גם על תהליך ההחלמה של החולה ולגרום לשיקום ארוך יותר.

במחקר הנוכחי ביקש צוות החוקרים, שמואל אטיאס שביצע את המחקר במסגרת עבודת התואר השני בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, בהנחייתם של פרופ' קינן בוקר מאוניברסיטת חיפה ושל דר' אלעד שיף מבית החולים בני ציון בחיפה, לבדוק האם שימוש בפרקטיקות של רפואה משלימה, בנוסף לטיפול המסורתי, יכול להועיל להורדת רמות החרדה.

במחקר השתתפו 360 חולים מעל גיל 16, לפני ניתוח שאינו דחוף או ניתוח חרום במחלקה לכירורגיה כללית. החולים סווגו לשלוש קבוצות: הקבוצה הראשונה קיבלה טיפול סטנדרטי נגד חרדה לפני ניתוח הכולל תרופות נוגדות חרדה בהתאם להוראת המרדים 120-160 דקות לפני הכניסה לחדר ההמתנה לניתוח. הקבוצה השנייה קיבלה טיפול סטנדרטי ובנוסף טיפול ברפואה משלימה אשר כלל את אחת מדרכי הטיפול הבאות: דיקור סיני, רפלקסולוגיה, דמיון מודרך אישי או שילוב של רפלקסולוגיה ודמיון מודרך. הקבוצה השלישית קיבלה טיפול סטנדרטי ובנוסף גם טיפול גנרי בדמיון מודרך (המתבצע באמצעות השמעת קלטת למטופל, ולא באופן אישי באמצעות מטפל). רמות החרדה נמדדו במדד של 0-10, כאשר מדדי חרדה של ציון 4 ומעלה מהווים רמת חרדה בינונית ומעלה.

מתוצאות המחקר עולה כי בסך הכל, החולים אשר קיבלו טיפול משולב של רפואה משלימה וטיפול סטנדרטי הראו ירידה של כ – 60% ברמת החרדה, מציון של 5.54 ל- 2.32, ובסך הכל, ירידה מרמה גבוהה ובינונית של חרדה לרמה נמוכה. לעומת זאת, הטיפול הסטנדרטי בלבד גרם לעלייה ממוצעת ברמת החרדה מ-4.92 ל 5.44 ובסך הכל, 70% מהחולים עדיין דיווחו על חרדה בינונית עד גבוהה לאחר קבלת התרופות.

מתוצאות המחקר עולה עוד, כי הירידה הגבוהה ברמת החרדה בציון של 4.22 הייתה כאשר המטופלים קיבלו בנוסף לטיפול הסטנדרטי גם טיפול של רפלקסולוגיה ודמיון מודרך. ירידה בציון של 3.63 הייתה כאשר המטופלים קיבלו בנוסף לטיפול הסטנדרטי גם טיפול בדמיון מודרך, ירידה בציון של 3.52 הייתה כאשר המטופלים קיבלו בנוסף לטיפול הסטנדרטי גם טיפול של דיקור סיני וכאשר קיבלו המטופלים טיפול ברפלקסולוגיה בנוסף לטיפול הסטנדרטי הייתה ירידה של 3.28 ברמת החרדה.

בכל הקשור לחולים אשר קיבלו בנוסף לטיפול הסטנדרטי גם טיפול הכולל טיפול גנרי בדמיון מודרך ללא התערבות מטפל, ההקלה ברמת החרדה הטרום ניתוחית בעקבות ההתערבות הייתה מציון של 4.9 לציון של 3.5. לדברי החוקרים, ירידה זו מובהקת מבחינה סטטיסטית אך אינה משמעותית מבחינה קלינית. החוקרים ציינו עוד, כי שימוש בשיטה זו מאפשר לטפל באוכלוסייה רחבה שכן אין מגבלה של מספר המטפלים, אך הוא מורכב מבחינה לוגיסטית. בנוסף, מאחר ולא שוהה מטפל לצד החולה, ההתערבות מועדת להפרעות חיצוניות, למשל כאשר מגיעים המרדימים או האחיות לביצוע מטלות רוטיניות בחולים טרם הניתוח.

"למרות הפופולאריות ההולכת וגוברת של טיפולי רפואה משלימה, חסרים עדיין מחקרים שמראים ראיות על יעילות הטיפולית. במחקר הנוכחי מצאנו כי במקרה של חרדה לפני ניתוח, הטיפולים המשלימים ככל הנראה מסייעים", סיכמו החוקרים.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן