אפקט הפלסבו מושפע באופן תת מודע חיצוני

פלסבו: השפעה לא מודעת מבוססת על רמזים חיצוניים

כיצד משפיעים הרמזים החיצוניים שנבדק חווה בשעת טיפול או בעת ניסוי מדעי על תוצאות המחקר המדעי ? מה ההשפעה של אמונה בתרופה על השפעת התרופה ? כיצד נקלטים הרמזים בהכרה שלנו ? 
במחקר חדש שפורסם לאחרונה, הוכיחו חוקרים כי השפעה של רמזים על המודעות שלנו בעת התהוות אפקט פלסבו – פלצבו, היא תת מודעת.
במחקר זה, החוקרים ביצעו שני ניסוים בקרב 40 נבדקים בוגרים. שני הניסוי נערכו לאחר התניה שנערכה לכל הנבדקים. בהתניה זו “לימדו” החוקרים את גופם של הנבדקים לחוות צריבת חום חזקה או בינונית בזרוע שלהם, בעקבות הצגת תמונה באופן איטי של פרצופים של גברים מביעים חוסר נוחות בינוני (צריבה בינונית) או כאב חזק (צריבה חזקה) . לאחר מכן עברו הנבדקים את הניסוי הראשון בו החוקרים גרמו לגירוי חם וקבוע (הפעם הגירוי לא השתנה) בזרוע של הנבדקים כאשר לנבדקים הוצגו פרצופים של אנשים שהביעו חוסר נחת בינוני או כאב חזק. בתגובה מצאו החוקרים כי הנבדקים ציינו בממוצע באופן מובהק כי הם עצמם חוו כאב בהתאם למידת הכאב שהראו הפרצופים של הנבדקים בתמונות שהוצגו להם.

הנבדקים דיווחו על רמות שונות של כאב למרות שהגירויים היו ללא שינוי וכל מה שהשתנה היה הפרצופים שהוצגו להם. תוצאות דומות של חווית כאב משתנה שהייתה מידת הסבל של הפרצוף ש בתמונה (למרות שהגירוי היה קבוע) מצאו החוקרים גם כאשר תמונות אלה הוצגו לנבדקים אחרים באופן מהיר במיוחד שבו הנבדקים לא הספיקו לעבד באופן מודע את סוג ההבעה שהובעה יחד עם הגירוי שחוו.

לדברי החוקרים הממצאים הללו מצביעים על כך שתגובות הקשורות לבריאות עשויות להיות מופעלות לפי רמזים חיצוניים שאינם נתפסים באופן מודע, לא רק לגבי כאב אלא גם לגבי מצבים רפואיים אחרים שהינם בעלי השפעת פלצבו. החוקרים ציינו עוד כי מחקרי המשך עשויים להפוך את התובנות הללו למסקנות יישומיות כמו למשל ההנחה המחקרית בניסויים שכאשר הנבדק חווה טיפול הוא סופג רמזים תת מודעים מהמטפל שמהם הוא חווה אפקט טיפולי המשפיע על המדידה.
ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת של האקדמיה הלאומית האמריקאית למדעים Proceedings of the National Academy of Sciences.