אצות ופטריות להפחתת סיכון לסרטן השד

הקשר בין צריכת אצות ים אדומיות ופטריות מרפא להפחתת הסיכון לחלות בסרטן השד

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

רפואה משלימהויטמינים
חלוקת תאי סרטן. מקור: ויקיפדיה. אילוסטרציה: באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לרפואה NIH

צריכת אצות ים אדומיות (נורי) ופיטריות מרפא מן המזרח הרחוק מצמצמת במידה רבה סיכון לסרטן שד
בבית הספר לרפואה שליד אוניברסיטת אנוונג שבדרום קוריאה נערך מחקר שמטרתו הייתה לבדוק את ההשפעה של צריכת אצות ים על התחלואה של נשים בסרטן השד. במחקר זה נבדקה ההשפעה של אצות ים אדומיות (אצות נורי למיניהן) והאצה Undaria pinnatifida. השימוש באצות אלו שכיח למדי בדרום קוריאה, אבל גם שם יש אוכלוסיות שאוכלות אצות ים ויש שלא. היה זה מחקר אפידמיולוגי ובו נסקר השימוש באצות משני המינים על-ידי 362 נשים בגילאי 30-65 חולות סרטן שד ולעומת מספר דומה של נשים ללא מחלה זו. במסגרת המחקר נבדקה לא רק הצריכה של אצות ים אלא גם של 121 מיני מזונות שונים.

קשר משמעותי נמצא בין צריכה של אצות ים אדומיות לבין התחלואה בסרטן, לא עם המין השני של האצות. הנשים חולקו ל-5 חמישונים מבחינת כמות האצות האדומיות שהן אכלו. יחסית לכמות של החמישון בעל הצריכה היותר נמוכה של אצות אלו, הסיכון היחסי של אלו שהיו בחמישון העליון של צריכה היה 0.48, בין 0.27 ל- 0.86, p=0.007. אחרי התחשבות בכל המשתנים האחרים, הסיכון היחסי של נשים בתקופה בה היו להם מחזורים חודשיים היה בחמישון העליון 0.44 ואצל נשים מבוגרות אחרי גמר המחזורים 0.32 סיכון יחסי. במחקר זה לא נמצא קשר בין צריכת הסוג השני של אצות לבין תחלואה בסרטן השד.

מתוך: Brit J Nutr, 2009 Dec 8:1-9.

באותו מוסד אקדמי רפואי בקוריאה בדקו גם את הקשר בין צריכת פיטריות מן המזרח הרחוק לבין התחלואה בסרטן שד, עם אותה קבוצת נשים בגילאי 30-65, 362 נשים חולות סרטן שד שהוכח בבדיקה היסטולוגית, לעומת נשים ללא מחלה זו. גם פה נבדק ההבדל בתחלואה לפי כמות המנות שנאכלו ע"י חמישונים שונים של כלל המשתתפות. בקרב נשים שאכלו את הכמויות היותר גדולות של פיטריות, החמישון העליון, יחסית לחמישון בעל הצריכה הנמוכה ביותר הסיכון היחסי היה 0.48, בין 0.30 ל-0.78, p=0.030. אחרי התחשבות בכל המשתנים כמו היסטוריה משפחתית של סרטן שד, התעמלות סדירה, רמת השכלה, אינדקס מסת הגוף, מספר הילדים, עישון, שתיית אלכוהול, נטילת מולטיויטמינים, צריכת מוצרי סויה, פחמימות, פולאטה וויטמין E, נמצא יחס הפוך רב עוצמה לטובת אלו שאכלו יותר פיטריות. הסיכון היחסי בקרב נשים מבוגרות, אחרי גמר המחזורים, היה 0.16, בין 0.04 ל-0.54, p=0.0058. לצריכת פיטריות מרפא כאלו לא הייתה השפעה בולטת לגבי התחלואה בסרטן השד אצל נשים צעירות בגיל בו היו להן מחזורים חודשיים.

מתוך: 17 Int J Cancer 2007 Oct.

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן