ארבע מערכות התפקוד-שיטת אלבאום

ארבע מערכות התפקוד


שיטת אלבאום מתייחסת לארבע מערכות תפקוד המכונות אינטליגנציות. מערכות התפקוד הן: המערכת הגופנית, המערכת הרגשית, המערכת החשיבתית והמערכת החושית-אנרגטית. ארבע מערכות אלה הן הבסיס החיוני לתפקוד האדם בכל משימות היום-יום. קשיי תפקוד ולמידה רבים נובעים מבעיה באחת ממערכות התפקוד האלו או מבעיה בתיאום בין המערכות. 

המוח האנושי. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: National Institute for Aging- NIH
המוח האנושי. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: National Institute for Aging- NIH

האבחון וההערכה בשיטת אלבאום מסתמך על בדיקת ארבע מערכות אלה, וגם תוכנית הטיפול נכתבת בהתייחס אליהן.
במאמר זה נרחיב לגבי כל מערכת תפקוד ונתאר את חשיבותה לתפקוד התקין של האדם.

המערכת הגופנית
האינטליגנציה הגופנית אחראית על הפעלת מערכות השרירים בגוף באופן רפלקסיבי, אוטומטי או רצוני. מערכת זו כוללת את כל השרירים, כולל מערכת הנשימה. התפיסה המנחה בשיטת אלבאום היא כי רק אדם השולט בשריריו ומודע לתנועותיו – יכול למצות את היכולת הגופנית. הטיפול יעודד את המטופל להפעיל את שריריו באופן יעיל באמצעות טכניקות מגוונות, קפיצות מסוגים שונים, תרגילי קואורדינציה, חיזוק מוטורי ועוד.

 

המערכת הרגשית
אינטליגנציה רגשית הינו מושג נפוץ בפסיכולוגיה. הכוונה היא לכלל הכישורים הרגשיים של האדם וביניהם מודעות עצמית, ניהול רגשות, אמפתיה, לגיטימציה רגשית ועוד. המערכת הרגשית היא מולדת, אך נתונה להשפעות סביבתיות רבות. כיום יותר ויותר אנשי מחקר מתחום הפסיכולוגיה מחזקים את הקשר בין הגוף לנפש. טיפול אלבאום שואף לחזק את הקשר בין הגוף לנפש ומקנה למטופל כלים להתנהלות רגשית המיטיבה עימו בכל תחומי התפקוד בחייו.

המערכת החשיבתית
האינטליגנציה החשיבתית מתייחסת למרכיבי החשיבה: רציונליות, דמיון, תכנון, ורבאליות וכיוצא בזה. מבחנים פסיכו-דידקטיים בודקים את יכולות אלה. התפיסה בשיטת אלבאום היא כי קושי באחת ממערכות התפקוד – גורם לקושי במערכת החשיבתית. על כן שיטת אלבאום פיתחה כלים להתמודדות עם קשיי החשיבה, הלמידה והריכוז – באמצעות חיזוק המערכות התפקודיות של הגוף.

המערכת החושית
המערכת האחראית על הקליטה החושית של הגירויים מהסביבה – והעברתם אל המוח. האינטליגנציה החושית מזמנת קליטת מידע באמצעות החושים כולם. יכולת הוויסות התחושתי היא הבסיס לתפקודים רבים בחיי היום-יום, והשוני בין הוויסות התחושתי בין אדם אחד למשנהו – הוא ההבדל באופי התגובות של אנשים שונים לאותו גירוי.

סיכום – שילוב המערכות התפקודיות בגוף
הנפורד (2002) הראה קשר בין תרגול תנועתי לבין חיזוק קשרים במוח וקשרים בין המוח לעין וליד. שיטת אלבאום מחזקת את מערכות התפקוד בגוף על פי המטרות הנקבעות לכל מטופל באופן אישי. העבודה נעשית באמצעות תנועה – אל כל מערכות התפקוד.

 

מאת: אתר העמותה לקידום ופיתוח שיטת אלבאום