מחקר : ארוחות משפחתיות וסיכון מופחת להשמנה בילדים

כיצד תורמות ארוחות משפחתיות לבריאות הילד? מה השפעתה של ארוחת בוקר משפחתית או ארוחת ערב חלבית בחיק המשפחה על הגוף. מחקר חדש מגלה כי ארוחות משפחתיות תכופות מורידות את הסיכון להשמנת יתר, מפחיתות את הסיכון להפרעות אכילה ולאכילת מזונות לא בריאים ומעלות את הסיכון לאכילת מזונות בריאים.

ארוחה משפחתית. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: LunaHunting
ארוחה משפחתית. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: LunaHunting

במחקר מטא אנליזה חדש שפורסם בכתב העת לרפואת ילדים Pediatrics על ידי חוקרים אמריקאים מאוניברסיטת אלינוי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין תדירות ארוחות משפחתיות לבין הרגלי תזונה בקרב ילדים ומתבגרים בכלל. בפרט ביקשו החוקרים לבחון השפעה של ארוחות משפחתיות על ידי בחינת משקל יתר והשמנה בהקשר לצריכת מזון, דפוסי אכילה והפרעות אכילה .

המחקר קובע –  ארוחות משפחתיות מרובות קשורות לסיכון מופחת להשמנה ובעיות אכילה בילדים

הממצאים בוססו על בחינת 17 מחקרים שבחנו תוצאות של 182,836 ילדים ומתבגרים בגילאים שבין 2.8 לגיל 17.

ממצאי המחקר העלו כי תכיפות אכילת ארוחות משפחתיות היה נמצאה כקשורה באופן מובהק להרגלים התזונתיים של ילדים ובני נוער מתבגרים. ממצאי המחקר העלו כי מי שאכל עם בני משפחתו 3 ארוחות משפחתיות או יותר בממוצע במהלך שבוע, היה בעל סיכוי טוב יותר להיות בעל משקל גוף תיקני, היה בעל סיכוי גבוה יותר להרגלי אכילה תקינים ותפריט תזונתי בריא יותר וסיכון נמוך יותר להפרעות אכילה. זאת בהשוואה לאלו שאכלו פחות משלוש ארוחות משפחתיות בשבוע בממוצע.

מן הממצאים עולה כי בהשוואה לילדים ובני נוער שאכלו פחות משלוש ארוחות משפחתיות בממוצע בשבוע, ילדים ולבני הנוער שאכלו יותר משלוש ארוחות היו בעלי סיכון נמוך ב-12% לסבול מהשמנת יתר (NMI מעל 30)  או מהשמנה (BMI של 25 עד 30), סיכוי נמוך בכ-20% לאכול מזונות לא בריאים, סיכון נמוך ב-35% ללקות בהפרעות אכילה שונות כמו אנורקסיה, וסיכוי גבוה יותר ב-24% לאכול מזונות בריאים בתפריטם התזונתי.

החוקרים סבורים כי מסקנות אלה צריכות להשפיע על המלצותיהם של מטפלים העוסקים בתחום הפרעות אכילה, עודף משקל ותזונה להרבות בארוחות משפחתיות . עוד מדגישים החוקרים כי ממצאי המחקר מצביעים על הצורך החינוכי- הסברתי בהעלאת המודעות הציבורית לקיום ארוחות משפחתיות כגורם המשפר את הרגלי התזונה והמשקל של ילדים ובני נוער.