מחקר: ארוחת בוקר עשירה בחלבון מגבירה שובע

ממצאי המחקר הצביעו על כך שארוחת בוקר עשירה בחלבון הפחיתה את הרצון ל"נשנושים" והגבירה את תחושת השובע

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
דגנים עם יוגורט. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Warko

מהמחקר עולה שארוחת בוקר עשירה בחלבון הגבירה את תחושת השובע במהלך היום והפחיתה את הרצון ל"נשנושים"

מעוניינים להמנע מעודף משקל או להרזות מבלי להתאמץ ? מחקר חדש שנערך בקרב מתבגרים מעלה כי ארוחת בוקר עשירה בחלבונים הפחיתה את הצורך של הנבדקים באכילת חטיפים –נשנושים Snacking והגבירה את תחושת השובע למשך זמן ארוך יותר.

מחקרים קודמים הצביעו על חשיבותה של ארוחת הבוקר בכלל, אולם ממצאי המחקר החדש, שפורסמו בכתב העת השמנה Obesity  על ידי חוקרים מאוניברסיטת מיזורי שבארצות הברית העלו כי ארוחת הבוקר בריאה, ובמיוחד ארוחה עשירה בחלבונים, מגבירה את תחושת השבוע ומפחיתה את תחושת הרעב המהלך היום. יתרה מזאת, בדיקת MRI העלתה כי ארוחת בוקר עשירה בחלבונים הפחיתה גם את האותו ששידר המוח, אשר מווסתים את התשוקה והמוטיבציה מונעת התגמול, לאכול.

במחקרם, החוקרים בחנו כיצד משפיעה ארוחת הבוקר על תחושת הרעב. לשם כך בחנו החוקרים תופעה הרווחת בקרב בני נוער של "דילוג" על ארוחת הבוקר. החוקרים בחרו בבני הנוער מכיוון שתופעת הדילוג על ארוחת הבוקר רווחת מאד בקרבם ומכיוון שזו גורמת להרגלי אכילה לקויים, השמנת יתר ועלייה במשקל. ריבוי "נשנושים" ואכילת יתר במיוחד בלילה.

לשם כך, החוקרים בחנו בנות נוער באמצעות שאלונים, באמצעות ביו-מרקרים הורמונלים ובאמצעות בדיקת תהודה מגנטית fMRI  של איזורי מוח הקשורים למוטיבציה לאכול.

במהלך שלושה שבועות חילקו החוקרים את הנבדקות לשלוש קבוצות: נבדקות שהמשיכו כבעבר, לדלג על אכילת ארוחת בוקר, נבדקות שהתחילו לאכול ארוחת בוקר רגילה שהכילה 500 קלוריות אשר לא הייתה עשירה במיוחד בחלבונים וכללה דגני בוקר וחלב עם שיעורי חלבונים רגילים וכן קבוצה שלישית של נבדקות שאכלו ארוחת בוקר עתירת חלבונים שהוכנה על ידי וופל בלגי, סירופ ויוגורט.

בסופו של כל אחד משלושת השבועות של המחקר, לפני ארוחת הצהריים, הנבדקות דיווחו על התאבון והשובע שלהן בשאלונים וכן עברו סריקת fMRI  שבה נבחנו איזורי המוח שהיו פעילים.

ממצאי המחקר העלו כי בהשוואה לנבדקות שדילגו על ארוחת הבוקר לגמרי, גם הנבדקות שאכלו ארוחת בוקר רגילה וגם אלה שאכלו ארוחה עשירה בחלבונים, חוו שובע רב יותר ותחושת רעב מועטה יותר במהלך כל שעות הבוקר. עוד עולה כי ממצאי בדיקת ה fMRI   הראו כי פעילות המוח באיזורים המווסתים את המוטיבציה לאכול ולתגמול הייתה נמוכה יותר בהשוואה לנבדקות שדילגו על ארוחת הבוקר.

בנוסף, מצאו החוקרים כי בהשוואה לנבדקות שאכלו ארוחת בוקר רגילה שלא הייתה עשירה בחלבונים – נבדקות שנהנו מארוחת בוקר עשירה בחלבונים נהנו משינויים גדולים יותר בתאבון כך שהרעב היה נמוך יותר, תחושת השובע רבה יותר ורמת השינויים באיזורי המוח האחראים על הנעה לתגמול ואכילה היתה נמוכה יותר.

מסקנות החוקרים מדגישות את החשיבות שבאכילת ארוחת בוקר בכלל, ובפרט כזו אשר עשירה בחלבונים, כאמצעי עזר לשמירה על משקל מאוזן, הפחתת תחושת הרעב, שיפור בתחושת השובע במהלך היום, ירידה בפעילות המוחית המביאה אותנו לנשנש חטיפים ומזונות באופן לא מסודר ולא בריא.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן