גם א-סימפטומטיים סובלים מתופעות הקורונה

ממצאי מחקר חדש מראים שגם חולים ללא תסמינים של קורונה סובלים לאחר ההחלמה מתופעות לוואי של המחלה גם שבועות וחודשים אחרי ההדבקות וגם ילדים

דקל שחף

עודכן בתאריך

בריאות הציבורנגיף קורונה
תסמיני פוסט קורונה אצל מחלימים. צילום: Pixabay Alexandra_Koch

ממצאי מחקר חדש מגלים שגם חולים ללא תסמינים של קורונה סובלים לאחר ההחלמה מתופעות לוואי. תופעות הלוואי מופיעות ונמשכות גם שבועות וחודשים אחרי ההדבקות. התופעות בחולים א-סימפטומטיים ניכרות במבוגרים וגם בילדים.

במחקרם בחנו החוקרים את התסמינים בעשרת הימים הראשונים של המחלה לעומת תופעות לאחר חודשיים. המחקר בחן ממצאים של 1407 חולי קורונה. החוקרים מצאו ש27% מהחולים סבלו מתסמיני פוסט קורונה 60 יום לאחר ההידבקות. עוד מצאו החוקרים שגם מי שלא פיתח תסמינים בכלל לאחר שנדבק, פיתחו תופעות פוסט קורונה. כלומר העובדה שחולה קורונה הוא א-סימפטומטי לא גורמת לכך שהוא ימנע מתסמיני פוסט קורונה חודשיים לאחר ההחלמה.

גם חולי קורונה ללא תסמינים סובלים מתסמיני פוסט קורונה

במחקר מצאו החוקרים שנשים היו בעלי סבירות גבוה יותר לסבול מתופעות לוואי לטווח ארוך. החוקרים מצאו כי גם שליש מהילדים שחלו והשתתפו במחקר סבלו מתסמיני פוסט קורונה ממושכים. תסמיני פוסט קורונה ארוכי טווח כללו כאב בחזה ושיעול, כאבים בבטן וכאבי גב תחתון.

המחקר מבוסס על נתונים של אונ' קליפורניה האיכותית. עם זאת המחקר ראה אור בכתב העת MEDRXIV המפרסם מאמרים לפני שעברו ביקורת מדעית בפרסום בכתבי עת שפיטים. לכן ממצאיו מסויגים עד שיעבור ביקורת עמיתים ויפורסם בכתב עת מדעי שפיט לאחר שיפוט חיצוני. ואולם ממצאים אלה מצטרפים לממצאים מחקריים נוספים בתחום.

ממצאי מחקרים קודמים העלו שגם מי שלא חלה בתסמינים חמורים לקורונה יכול לחוות תופעות לוואי ונזקים בשלב מאוחר. ההשפעות של נגיף הקורונה על מי שחלה בו הולכות ומתחוורות. כך למשל מחקר שפורסם מחקר חדש מצביע כך שמי שחלה בקורונה בסיכון למות או להתאשפז לאחר שהחלים.

יעילות חיסון הקורונה ובטיחותו הוכחו במחקרים. עם זאת רבים בישראל ובעולם מהססים לקבל חיסונים. זאת מסיבות שונות הכוללות חשש מתופעות לוואי עתידיות של החיסון. לדעת מומחים מכלול הממצאים בדבר הסיכונים והנזקים של מי שנדבק מטים את הכף בשקלול הסיכונים לטובת נטילת החיסון. זאת כיוון שהימנעות מחיסון מגביר סיכון למוות או מחלה ולנזקים מתמשכים. ולעומת זאת מנגד קיים רק השיקול של חשש מסיכון עתידי פוטנציאלי מנזקי החיסון, שאולי יתקיימו בעתיד.

 

דילוג לתוכן