בדיקה חדשנית לאבחון סרטן שד

ניסוי שנערך בישראל הוכיח יעילות של בדיקה חדשנית מבוססת אינפרא אדום בגילוי סרטן השד

חוקרים ישראלים הוכיחו כי שימוש במערכת חדשנית (אב-טיפוס) לביצוע סריקה תלת מימדית פונקציונלית באינפרא אדום- בדיקת RUTH בשילוב עם ניתוח אלגוריתמי רב משתנים במחשב, מספק תוצאות אבחון טובות יותר מאלה של בדיקת ממוגרפיה, ולכן עשוי לשמש כחלופה פחות מזיקה, בדיקה ללא קרינה מייננת, שאינה מציקה ומתאימה לנשים צעירות שהשיטה הממוגרפית (ממוגרפיה) הקיימת אינה מתאימה להן.

החוקרים ערכו מחקר כפול סמיות במספר מרכזים רפואיים בישראל במחקר שכלל 118 נשים מתוכן 66 מטופלות שאובחנו כלוקות בסרטן השד ו52 נשים עם תוצאות ממוגרפיה תקינות. החוקרים ביצעו את הסריקה החדשנית באמצעות קרני האינפרא-אדום.

החוקרים נדרשו לאבחן את כל המטופלים לאיתור סרטן השד, בלא שידעו מי מן החולות אובחנה כחולת סרטן השד ומי לאו. מן הממצאים עלה כי הבדיקה החדשנית הייתה יעילה יותר באיתור סרטן השד, מיעילות בדיקת הממוגרפיה. הבדיקה החדשה איתרה 58 מתוך 66 מקרי סרטן שהם כ-88% אבחון. הגידולים שהתגלו היו בטווח גדלים שבין 5 מילימטר ל45 מילימטר.
מידי שנה מאובחנות מעל 4,000 נשים כחולות בסרטן השד, מתוכן בין 20-30% מקפחות את חייהן במאבק. ככל שגילוי המחלה נעשה בשלבים מוקדמים יותר עולים סיכויי ההישרדות וההחלמה המחלה ל-90%.

המחקר נערך על ידי חוקרים מחמישה מוסדות רפואיים בישראל ועיקריו פורסמו בקונגרס האירופי לרדיולוגיה, שהתקיים באוסטריה.

לסיכום מחקרם מדגישים החוקרים כי הממצאים מצביעים על הבדיקה כחלופה נוחה, לא מזיקה ומתאימה לנשים צעירות, בהשוואה לבדיקת הממוגרפיה ולפיכך יש להמשיך לבחון את יעילות הבדיקה ככלי אבחוני חשוב.