בדיקה חדשנית תגלה מי יחלה באלצהיימר

בדיקת חלבון ייחודית תגלה מי יחלה באלצהיימר

למחלת אלצהיימר עדיין אין מרפא, אולם חוקרים מצאו בדיקה שתסייע לאבחן מי מצוי בסיכון גבוה ללקות במחלת אלצהיימר.

סריקת PET של חולה אלצהיימר. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. באדיבות NIH USA
סריקת PET של חולה אלצהיימר. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. באדיבות NIH USA

מטרת המחקר הייתה לבחון כיווני אבחון חדשים תוך שימת דגש על בחינת יעילות החיזוי של מחלת האלצהיימר על ידי אבחון כמות חלבון מסוג soluble Amyloid Precursor Proteins -sAPP  המצוי בנוזל המוח ועמוד השדרה. לשם כך ערכו החוקרים בחינה של נוזל השדרה של 58 נבדקים עם ליקוי קוגניטיבי מתון לגבי ריכוזים של חלבונים וחומרים וביניהם sAPPα, sAPPβ, tau, and Aβ1-42  .

מתוך הנבדקים, התפתחה הלקות של 21 מהנבדקים באופן שהם הוגדו כבעלי סיכון סביר למחלת האלצהיימר, 27 נבדקים נותרו במצבם ושמונה נבדקים הוגדרו כבעלי תפקוד קוגניטיבי שהשתפר מאד. 2 חולים אובחנו כבעלי דמנציה פרונטו-טמפורלית ולכן הוצאו מהמחקר.

ניתוח ממצאי המחקר שפורסמו בכתב העת Neurology העלו כי בקרב חברי הקבוצה של החולים שמצבם החמיר והפכו להיות מאובחנים כחולי אלצהיימר לאחר שאובחנו רק כחולים בעלי לקות קוגניטיבית מתונה, היה ריכוז חלבון sAPPβ גבוה באופן משמעותי יותר בהשוואה לשאר הקבוצות.

הממצאים העלו כי שילוב של ריכוז חלבונים אלה ניבא באופן יעיל ביותר את הסיכון לחלות באלצהיימר, בשילוב עם בדיקה לריכוז חלבוני טאו. סיכוי הניבוי המשולבים של שני המדדים הללו מגיעים כדי יכולת דיוק של מעל 80%, לדברי החוקרים.

מסקנות החוקרים הן כי מדובר בכלי יעיל יותר מהקיים לזיהוי אנשים בסיכון שעתידים לחלות במחלת האלצהיימר בהסתברות גבוהה, וככזה יוכל לשמש גם ככלי לאבחנה מוקדמת בשלבי מחלת האלצהיימר.