בדיקות סמים לא מונעות שימוש בסמים לצעירים

האם בדיקות סמים שנערכות לתלמידי תיכון מרתיעות את הצעירים משימוש בסמים ? מחקר חדש משותף לאוניברסיטת פנסילבניה בארה”ב ולאוניברסיטת חיפה בחן את הנושא והשיב בשלילה: על פי הממצאים בדיקות סמים שנערכו באופן אקראי לא הורידו את השימוש בסמים בקרב תלמידי תיכון בארצות הברית. לעומת זאת בבתי ספר שבהם קיימת אווירה טובה ויחסי כבוד בין התלמידים למורים נמצא כי יש ירידה בשימוש בסמים.

עישון קנאביס. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-by-sa. מאת: Petr-Broz
עישון קנאביס. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-by-sa. מאת: Petr-Broz

בדיקות סמים אקראיות בבתי ספר אינן מביאות בהכרח לירידה בשימוש בסמים בקרב תלמידי תיכון. לעומת זאת שיפור האווירה בבית הספר היא אסטרטגיה מבטיחה וטובה יותר למניעת שימוש בסמים ואלכוהול בקרב התלמידים, כך עולה ממחקר חדש של ד”ר שרון שניטמן מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה בשיתוף ד”ר דניאל רומר מאוניברסיטת פנסילבניה שנערך על תלמידי תיכון בארצות הברית. “אנשים צעירים שהיחסים שלהם עם חבריהם והמורים שלהם הם חסרי כבוד, נוטים יותר להתחיל שימוש בסמים או להגביר שימוש קיים”, אמרה ד”ר שניטמן.

מחקר חדש מוכיח: בדיקות סמים לתלמידי תיכון לא מונעות שימוש בסמים. אווירה טובה בבית הספר כן !

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון האם בבתי ספר שבהם נערכים בדיקות לגילוי של סמים ואלכוהול לתלמידים יש ירידה בשימוש בחומרים אלה. החוקרים ניתחו שאלונים של 361 תלמידי תיכון ממאגר נתונים שנמצא במרכז למדיניות ציבורית באוניברסיטת פנסילבניה, בהם נשאלו התלמידים שאלות לגבי שימוש באלכוהול, סיגריות וסמים (מריחואנה). הם אף נשאלו האם בבית הספר שלהם נערכים בדיקות לגילוי השימוש, האם הם עצמם עברו בדיקה שכזו, האם הם מודעים לקיומן של בדיקות וכד’. התלמידים התבקשו לענות על אותן השאלות שוב, כעבור שנה.

תוצאות המחקר מראות כי בסך הכל, חלה עלייה בצריכת אלכוהול ועישון סיגריות ומריחואנה במהלך השנה. 53% מהנשאלים צרכו אלכוהול בשנה הראשונה לעומת 66% בשנה השנייה. עישון סיגריות עלה מ21% מעשנים בשנה הראשונה ל34% בשנה השנייה ועישון מריחואנה מ15% ל-25%.

החוקרים אף מצאו כי בדיקות הסמים היוו אסטרטגיה חלשה למאבק בתופעה: בבתי ספר שבהם נערכו בדיקות התברר כי העובדה שהתלמידים ידעו על קיומן לא הביאה להורדת מספר המתחילים לצרוך סמים או אלכוהול ולא מנעה את ההסלמה של שימוש בסמים ואלכוהול באוכלוסיית התלמידים הכללית.

אולם החוקרים מצאו כי דווקא מאפיין אחר של בית הספר מועיל הרבה יותר. כאשר נבדקה מידת השפעת של יצירת אווירה חיובית בבית ספר ויחסי כבוד בין התלמידים למורים על מדיניות הפחתת שימוש בסמים נמצא כי לאווירה הכללית בבית הספר יש אפקט משמעותי יותר. לדבריה של ד”ר שניטמן, דווקא המאמצים של כלל עובדי בית הספר ועבודה משותפת של מורים, תלמידים והורים יוצרת יחסים חיוביים ביניהם ותורמת להורדת השימוש בחומרים שונים. “התייחסות לתלמידים כאנשים בוגרים שמסוגלים לקבל החלטות לגבי עצמם מהווה גישה טובה יותר למניעת שימוש בסמים לעומת גישה המתבססת על הפחדה ופחד מעונש שיוצרות בדיקות סמים. אנשים צעירים שהיחסים שלהם עם חבריהם והמורים שלהם הם חסרי כבוד, נוטים יותר להתחיל שימוש בסמים או להגביר שימוש קיים, כפי שנמצא במחקר זה ובמחקרים קודמים. לכן, יש לתת תשומת לב ראויה להשלכות של האווירה בבית הספר”, סיכמה ד”ר שניטמן.

לדבריה, ממצאי המחקר כבר גרמו לאחד מבתי הספר במדינת וירג’יניה להפסיק את מדיניות בדיקות הסמים והאלכוהול והחלו להשקיע בשיפור האווירה הבית ספרית.