בדיקות סקר בת"א: 2.4% חולים בסרטן

מחקר חדש מעלה : 2.4% מהנבדקים אקראית בבדיקות סקר מאובחנים כחולי סרטן. 7.1% עם גידולים טרום סרטניים או שפירים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורבדיקות
חלוקת תאי סרטן. מקור: ויקיפדיה. אילוסטרציה: באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לרפואה NIH

בדיקות סקר בבי"ח איכילוב מגלות: 2.4% מהנבדקים אקראית חולים בסרטן. 7.1% נתגלו גידולים שפירים או טרום סרטניים.

במהלך חייו לאדם בוגר יש סיכוי רב שבין 35 ל-55% לחלות במחלת הסרטן. ממצאי מחקר חדש שבוצע על ידי חוקרים בתל אביב מצא כי אנשים שהגיעו עצמאית למרכז הרפואי תל אביב – בית החולים איכילוב לבדיקות סקר לאיתור מחלת הסרטן ומחלות אחרות, אובחנו כחולים במחלת הסרטן בשיעור של 2.4%. עוד עולה מן הממצאים כי 7.1% מהנבדקים אובחנו כבעלי גידולים טרום סרטניים או שפירים בגופם. 

סרטן הוא אחד מהגורמים המרכזיים לתמותה בארץ ובעולם. בדיקות סקר לגילוי מוקדם של סרטן משמשות כלי חשוב במניעה וטיפול בסרטן בשלביו הראשוניים. מן הממצאים שהתבססו על מידע מקרב חולים בישראל, כאמור, עלה כי השכיחות של המחלה בקרב נבדקים היא 24 אנשים לכל 1000 נבדקים.

מן הממצאים עולה כי הסרטן השכיח ביותר היה סרטן בדרכי העיכול- 7 חולים וסרטן השד – 10 חולים. לאחריהם היה הסרטן השכיח ביותר כזה המתייחס לשחלות ודרכי המין וסרטן העור.
עוד העלו החוקרים כי מקרב 1000 הנבדקים 71 התאפיינו בגידולים שפירים או טרום סרטניים. כמחצית מהגידולים היו בדרכי העיכול ואילו גידולים אחרים היו בעור, בחלל הפה, וברחם. החוקרים דיווחו כי המטופלים נותחו להסרת הגידולים באופן מלא, למניעת התפתחות סרטנית.

מן הממצאים עלה עוד כי הגיל היה גורם מנבא משמעותי בסיכון לגילוי מחלת הסרטן: כלומר מבוגרים מעל גיל 50 היו בסיכון רב יותר ללקות בסרטן. כמו גן נמצא כי עישון היה גורם מנבא לאבחון בסרטן, עודף משקל והשמנה, וכן צריכת אלכוהול רבה.

הממצאים ראו אור בכתב העת המדעי European Journal of Internal Medicine. המחקר נערך על ידי חוקרים מהמרכז הרפואי תל אביב על שם סוראסקי – לשעבר בית החולים איכילוב ומהפקולטה לרפואה על שם סאקלר באוניברסיטת תל אביב.

 

דילוג לתוכן