בדיקות רפואיות לגילוי מוקדם של מחלות

שיעורי הנבדקים בבדיקות רפואיות לגילוי מוקדם של מחלות

ממצאי סקר הבריאות 2010 של הלמ”ס מתארים תמונת מצב באשר למודעות האבחנתית של האוכלוסיה לבריאות באמצעות שיעורי הנבדקים בגילאי 20 ומעלה בבדיקות שונות ובהן בדיקות לחץ דם, בדיקות כולסטרול בדם, בדיקות עור של שומות ונקודות חן, בדיקות דם סמוי בצואה לאיתור מוקדם של סרטן המעי הגס, בדיקות קולונוסקופיה, בדיקות פרוסטטה לגילוי סרטן בבלוטת הערמונית (PSA), בדיקת ממוגרפיה לגילוי סרטן השד, משטח צוואר הרחם, לגילוי סרטן בצוואר הרחם (PAP). מן הסקר עולים מספר ממצאים מעניינים:  

ציוד לבדיקה אנדוסקופית- קולונוסקופיה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Gilo1969
ציוד לבדיקה אנדוסקופית- קולונוסקופיה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Gilo1969

43% מהאוכלוסייה של בני 50 ומעלה עברו במהלך השנתיים האחרונות בדיקת דם סמוי בצואה לגילוי סרטן במעי הגס.
20% מהאוכלוסייה של בני 50 ומעלה עברו במהלך השנתיים האחרונות בדיקת קולונוסקופיה לאיתור מוקדם של פוליפים טרום סרטניים או סרטן במעי הגס, ואילו שיעור של 30% עברו את הבדיקה ב-5 השנים האחרונות.
עשירית מבני האוכלוסייה הבגירים מעל גיל 10 ערכו בשנה האחרונה בדיקה של נקודות חן ושומות בעור. היהודים ערכו בדיקות אלה בשיעור של פי שישה מבמגזר הערבי (12% לעומת 2%) . שיעור של 8% נוספים עברו בדיקה מעין זו ב-5 השנים האחרונות. רוב נכבד של הנבדקים עשו זאת לאבחון מוקדם ולא בגלל בעיה בריאותית.
24% מהאוכלוסייה של הגברים בני 50 ומעלה עברו במהלך השנה האחרונה בדיקה של בלוטת הערמונית לאבחון מוקדם של סרטן בבלוטת הערמונית ( בדיקת PSA). 36% מגברים בגילאים אלו עברו את הבדיקה במהלך חמש השנים האחרונות שלפני הסקר.
57% מהנשים בגיל 40 ומעלה עברו במהלך השנתיים האחרונות בדיקת ממוגרפיה לגילוי סרטן השד, ואילו 65% עברו את הבדיקה במהלכן של חמש השנים האחרונות.
40% מהנשים בגיל 35 ומעלה עברו במהלך השנתיים האחרונות בדיקת משטח צוואר הרחם המשמשת לצורך גילוי סרטן בצוואר הרחם (PAP), ואילו 51% עברו את הבדיקה במהלכן של חמש השנים האחרונות.