בדיקת איידס בטלפון הסלולרי

בקרוב יופץ מיקרוסקופ זעיר בטלפונים סלולריים עם יכולת ניתוח דגימות דם לאיתור איידס

הטלפונים הניידים חוללו מהפכה בהרגלי הצריכה, התקשרות ודפוסי התנהגות של המשתמשים ברחבי העולם במגוון היבטים. עולם הרפואה מפיק תועלת מהטלפונים הסלולריים ובמיוחד החדישים שבהם- הסמרטפונים כמו אייפון במגוון אפליקציות ניטור ואבחון רפואי. בקרוב ניתן יהיה להשתמש בסמרטפון לצרכים אבחוניים שניתן רק היה לחלום עליהם לפני שנים ספורות- סמרטוסקופ- מכשיר זעיר שיותקן על מצלמת הסמארטפון לאבחון דגימות דם לאיתור חולי איידס במקומות שהנגישות אליהם רחוקה.

טלפונים סלולריים- ניידים. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Sakartvelo
טלפונים סלולריים- ניידים. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Sakartvelo

האפליקציה שיוצאת לשוק בשוויץ ובדרום קוריאה שבהם שיעורי התחלואה בHIV הם גבוהים במיוחד, מיועדת לסייע לאיתור נשאי נגיף האיידס HIV באיזורים נידחים במדינות אלה. הפיתוח מבוסס על עבודת מחקר משותפת של מדענים משתי המדינות.

הפיתוח החדשני מורכב מחומרה ותוכנה. התוכנה היא כזו המאפשרת ניתוח מעמיק של הנתונים שנאספים באמצעות המיקרוסקופ הזעיר. החומרה הינה מצלמה זעירה בגודל של מילימטר אחד בלבד- בעצם מיקרוסקופ בגודל מילימטר ונורה שמוצמדים למצלמה של הטלפון הסלולרי החכם- הסמרטפון.

לצורך ביצוע בדיקת אבחון מחלת האיידס, ניטלת דגימת דם מהנבדק, מונחת על שבב זעיר- מעין זכוכית נושא זעירה כמו במיקרוסקופ רגיל, מונחת מול המצלמה הזעירה- הסמרטסקופ ואז מנותחת הדגימה לאיתור וספירת תאי מערכת החיסונית מסוג T – תאים מסוג CD4 המרמזים על בריאות חיסונית כללית וזיהומים. רמה נמוכה של תאים אלה מעידה בסבירות גבוה על תחלואה בנגיף האיידס.
כך יוכלו גורמי מקצוע להגיע לאיזורים מרוחקים ולבצע באופן פשוט, קל וזול יחסית בדיקות מרובות ויעילות.