בדיקת דם לאבחון דיכאון

חוקרים הצליחו לפתח בדיקת דם המנבאת דיכאון אצל הנבדקים באופן רגיש ומדויק

האם קיים סיכון שבעתיד חברות הביטוח ידרשו מהמבוטח הפוטנציאלי לערוך בדיקות דם, שיעידו באופן אובייקטיבי על מצבו הרפואי, ולא יסתפקו בחובת דיווח ? ממצאי מחקר חדש מציגים כלי חדש שעשוי לשמש בעתיד חברות ביטוח לצורך כך, ויחד עם זאת מציג כלי עזר אבחוני חדש שעשוי לסייע למטפלים להציג בפני מטופליהם ממצאים אובייקטיבים אודות מצבם הנפשי וכך לעודד אותם לקבל טיפול. על פי הממצאים בדיקת דם חדשה שבוחנת רמה של מספר מרקרים ביולוגיים בדם, מסוגלת לנבא ברמת דיוק וברמת רגישות טובה מאד את ההסתברות שאדם כלשהו לוקה בדיכאון. 

תאי דם אדומים. מקור: ויקידפיה. ברשיון. צילום: Us National Institutes of Health
תאי דם אדומים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון. צילום: Us National Institutes of Health

לדברי החוקרים, באופן מסורתי אבחון של אדם כסובל מדיכאון נעשה על פי תיאור של סימפטומים, אך יחד עם זאת תהליך האבחון לא מדויק ותלוי בכישוריו ונסיונו של המאבחן בבחינת מצבו הנפשי של המטופל. “בדיקת הדם שפותחה מציעה מבחן ביולוגי אובייקטיבי שיכול לשפר את מידת הדיוק של האבחון וכל עשוי לסייע למטפלים למדוד את תגובת המטופל לטיפול נגד דיכאון”.

החוקרים מציינים כי התהליכים הביולוגיים והמוחיים הקשורים לדיכאון מורכבים וסבוכים ולכן בדיקות דם או שתן שבאמצעותם ניסו חוקרים בעבר לאבחן דיכאון, לא צלחו.

ממצאי המחקר הנוכחי העלה כי קיימת רגישות ודיוק לבדיקה שפותחה לזיהוי של דיכאון. הבדיקה מורכבת מ-9 ביו מרקרים שקשורים לדלקתיות, התפתחות ופעילות נוירונים ואינטראקציה בין מבנים במוח הקשורים לתגובת לחץ ורכיבי מפתח אחרים.

ממצאי המחקר שהתבססו על בדיקה של 70 אנשים שאובחנו כחולים בדיכאון או כבריאים, העלו כי בדיקת הדם חזתה ייחודיות של 80%. רגישות היא היכולת לשלול שאדם נמצא בדיכאון. כמו כן הראו החוקרים כי לבדיקה הייתה רגישות של 90%- יכולת האבחון המדויקת לגבי זיהוי אמת שהאדם באמת לוקה בהפרעת דיכאון.

המחקר נערך על די חוקרים אמריקאים ביניהם רופאים מבית החולים הכללי מסצ’וסטס. הממצאים פורסמו בכתב העת המדעי Molecular Psychiatry