בדיקת חוש ריח לחולי קורונה

לאחר ההתפרצות של מחלת נגיף הקורונה בסין, בווהאן וסביבותיה לא דווחו תסמינים של הנגיף הקשורים לחוש הריח. עם זאת, עם התפשטותו בעולם, התברר כי הנגיף גורם בחלק מן החולים לאובדן של חוש הריח. מלבד חום, שיעול וקוצר נשימה – חולים רבים מדווחים על אובדן זמני של חוש הריח. מדענים משערים כי אובדן חוש הריח במחלה  גדול משמעותית במוחלטות ובתפוצה בהשוואה לאובדן חוש הריח במחלות מנגיפים אחרים כמו צינון (התקררות- הצטננות), ולעיתים רחוקות בשפעת שאינה COVID-19.

מדינות כמו צרפת בהן אדם מדווח על אובדן פתאומי של חוש הריח – תתרנות- יאובחן כחולה בנגיף הקורונה אף אם לא עבר בדיקה לאיתור הנגיף. באנגליה שוקלים גישה דומה. בהתבסס על מידע זה, מדעני מכון ויצמן בשיתוף המרכז הרפואי על-שם אדית וולפסון, את ה- SmellTracker – פלטפורמה מקוונת המאפשרת ניטור עצמי של חוש הריח, במטרה לאתר מקרי קורונה בשלבי התפתחות מוקדמים או בהיעדר תסמינים אחרים.

בדיקה לאבחון אובדן חוש הריח כתסמין לנגיף קורונה. צילום: Susanne Jutzeler suju foto pixabay
בדיקה לאבחון אובדן חוש הריח כתסמין לנגיף קורונה. צילום: Susanne Jutzeler suju foto pixabay

איך לבדוק את חוש הריח כתסמין של מחלת הקורונה COVID 19 ?

תסמיני נגיף הקורונה מגוונים. מדענים במעבדתו של פרופ’ נעם סובל במחלקה לנויורביולוגיה במכון אשר מתמחה בחקר חוש הריח יצרו בעבר מודל מתמטי לאפיון מדויק של תפיסת הריח הייחודית של כל אדם, שמהווה מעין “טביעת אצבע אישית”. בהתבסס על אלגוריתם זה פותח, פיתחו המדענים את -SmellTracker . במכון ויצמן מציינים כי “SmellTracker הוא מבחן ריח מקוון שמדריך את המשתמשים כיצד למפות את חוש הריח שלהם בעזרת חמישה ריחות הנמצאים בכל בית (תבלינים, חומץ, משחת שיניים, תמציות ריח שונות, חמאת בוטנים וכיו”ב). מבחן הריח אורך כחמש דקות, והוא מאפשר לנטר שינויים פתאומיים בתפיסת הריח שעשויים להוות אינדיקציה מוקדמת להתפתחות COVID-19. החוקרים מדווחים כי הכלי שפיתחו כבר איתר בהצלחה מקרים אפשריים של קורונה שהתבררו בהמשך כמקרים מאומתים. מלבד ניטור אישי, ככל שיצטברו נתונים במאגר המידע, החוקרים עשויים לאפיין טביעת אצבע ייחודית לגילוי מוקדם של COVID-19.”

אובדן חוש הריח ב60% מהחולים

בסין לא דווח תסמין אובדן חוש הריח כמאפיין את חולי הנגיף אולם במכון ויצמן מציינים כי “ממחקרים ראשוניים שנערכו בכמה מקומות בעולם, ובהם ישראל ואיראן, עולה כי תסמין זה מופיע בכ-60% מהחולים. מדענים מעריכים כי קיימים כיום בעולם שמונה זנים פעילים של הנגיף. במעבדתו של פרופ’ סובל סבורים כי ייתכן שאובדן חוש הריח מהווה אינדיקציה מבדלת בין הזנים השונים. אם אכן כך, ה-SmellTracker יאפשר למפות מבחינה גיאוגרפית את ההתפרצויות השונות.”

אבחון עצמי של אובדן הריח בחשש להידבקות

במכון ויצמן מדגישים כי “מלבד ה-SmellTracker, מעבדתו של פרופ’ סובל מחלקת גם ערכות “גרד והרח” בקרב חולי קורונה מאומתים בניסיון למפות את הפגיעה בחוש הריח שלהם. בנוסף, החוקרים מפיצים שאלון ייחודי לחולים מאומתים. המיזם שעלה לאוויר בעידוד משרד הביטחון, יקודם בימים הקרובים באופן רשמי בשוודיה, בצרפת ובמדינות נוספות. מבחן הריח זמין כיום באנגלית, בעברית ובערבית, וצפוי להיות זמין גם בשוודית, בצרפתית, ביפנית, בספרדית, בגרמנית ובפרסית.”

אתר SmellTracker משתמש באלגוריתם שמאפיין את תפיסת חוש הריח באמצעות 5 פריטים שיש בכל בית, ועשוי לעזור להבחין בסימן מוקדם למחלה ב-COVID-19. לרישום לאתר ותהליך אבחון של חוש הריח לגילוי מוקדם של תסמין זה כמנבא קורונה – ליחצו על קישור זה https://smelltracker.org/he