בהלת החצבת: משרד הבריאות קורא טסים לחו”ל להתחסן

בהלת החצבת: לאחר שמשרד הבריאות קרא לטסים לחו”ל להתחסן כנגד מחלת החצבת, חושפת חברת החדשות כי כ-45 אלף ילדים בני שנה עד 6 לא התחסנו ומצויים בסיכון למחלה

חברת החדשות חשפה אמש כי חרף מאמצי משרד הבריאות, רבים מהישראלים טרם התחסנו או חיסנו את ילדיהם כנדרש כנגד מחלת החצבת וכי כיום כ45,000 ילדים בני שנה עד 6 שנים עדיין לא התחסנו כנגד המחלה.

לנוכח התפשטות החצבת שגבתה כבר חיים של אישה בוגרת ותינוקת, ביום חמישי יצא משרד הבריאות בהמלצה חריגה הקוראת לכל ישראלי שמתעתד לצאת לחו”ל בימי חג הפסח, להגיע ולקבל חיסון לפני טיסתו.

קריאה זו של משרד הבריאות מצטרפת להודעה עדכנית של משרד הבריאות ולפיה עקב “המשך התפרצות חצבת בעולם ובישראל משרד הבריאות פותח את טיפות החלב לחיסון נגד חצבת בילדים, בחול המועד פסח.” משרד הבריאות מציינים כי הדבר נובע מכך שרוב החולים בחצבת הם ילדים לא מחוסנים ומתרים בהורים כי אם לילדיכם טרם מלאה שנה, והם עדיין לא חוסנו במנת החיסון הראשונה נגד חצבת, עליכם לגשת באופן מיידי לטיפת החלב לקבלת החיסון. כמו כן נדרשים להתחסן במנת חיסון ראשונה ילדים עד גיל 17 אשר לא חוסנו מעולם.

כדי למנוע הדבקה, במשרד הבריאות מדגישים שעל אנשים הסובלים מסימפטומים כמו חום, נזלת ושיעול לא לבקר  במקומות ציבוריים כגון: קניונים, תחבורה ציבורית, אירועים חברתיים ועוד על מנת לא להביא להדבקה.

על מחלת החצבת 

חצבת (Morbilli) היא מחלה שכיחה הנגרמת עקב תקיפה של וירוס Morbillivirus את המערכת החיסונית. חצבת נחשבת לאחת המחלות הנגיפיות המדבקות ביותר, למרות קיומו של חיסון אפקטיבי כנגדה. ילדים ומבוגרים הינם שתי אוכלוסיות המצויות בפגיעות רבה יותר להדבקות בחצבת ולכן מומלץ להן להתחסן.

אדם שלא התחסן נגד חצבת מצוי בסיכון של כ-90 אחוז לחלות בה אם הוא נחשף אליה. חצבת מדבקת ביותר ואפשר להדבק בחצבת בכל פעם שנחשפים לאדם חולה שמתעטש, משתעל או שנוגעים במישרין או בעקיפין בהפרשות שלו מהאף או מליחה. אפשר להדבק במחלה, גם הרבה לאחר שהחולה עזב את המקום כלומר גם כשעה וחצי עד שעתיים לאחר שאדם עזב את החדר שבו שהה (והתעטש/השתעל בו), ניתן להדבר עקב השהייה בחלל שבו היה.

לעומת זאת אדם שקיבל מנת חיסון אחת כנגד חצבת מצוי בסיכון של כ-7 עד  3% לחלות במחלה ולכן מומלץ להתחסן מפניה.

החצבת מקננת בגוף של מי שנדבק בה בין 6 ל-20 ימים לאחר החשיפה והיא מתפרצת בתסמינים דמויי התקררות כמו נזלת, כאב גרון, כתמים לבנים מוקפים באדמומיות בחלל הפה, עיניים אדומות, וחום בינוני . לאחר מספר ימים התסמינים הם גם חום גבוה ופריחה על העור המתבטאת בכתמים אדומים ומרכז בהיר, המלווים בכאבי חום, חולשה נזלת ושיעול.

במקרים של הסתבכות המחלה שינהם שכיחים למדי מתפתחת דלקת בקרנית העין, שילשולים ודלקת באוזן התיכונה. לעיתים גם מתפתחת דלקת ריאות או דלקת מוח, ולכן מומלץ במהלך המחלה לשכב. לעיתים עקב המחלה נוצרת מחלה ניוונית של המוח לאחר מספר שנים מהופעת החצבת. הסיבוכים עלולים להוביל לתוצאות חמורות ובהם גם מוות.