בוטוקוס כנגד דיכאון

מדענים מצאו כי הזרקת בוטוקוס לטיפול בבעיות רפואיות שונות ולא רק לשם טיפול בקמטים הבעה, קשורה להפחתה בדיכאון.

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהאנטי אייג'ינג וקמטים
שימוש בבוטוקוס קשור גם להפחתת דיכאון. צילום: Pixabay cocoparisienne Anja

מדענים אמריקאים מצאו קשר בין הזרקת בוטוקוס לטיפול בבעיות רפואיות שונות ולא רק טיפול בקמטים, לבין דיווחים על הפחתה בדיכאון. בוטוקוס, טיפולי אנטי אייג'ינג, הזרקת חומצה היאלורונית ועוד משמשים לטיפולים קוסמטיים ורפואיים. ממצאי מחקר חדש העלו כי שימוש בבוטוקס מסייע להפחתת תסמיני דיכאון. זאת בהתבסס על מדגם רב משתתפים.  ממצאי המחקר ראו אור לאחרונה בכתב העת Scientific Reports. המחקר נערך על ידי מדענים מבית הספר לרוקחות סקגס באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו, ארצות הברית.

טיפולי בוטוקס מסייעים להפחתת דיכאון

בוטוקס הינו רעלן (טוקסין) אשר מופק מחיידק קלוסטרידיום בוטולינום אשר גורם למחלת בוטוליזם. בוטוקוס הוא חלבון רעיל המוביל לשיבוש עצבי. עם זאת בהזרקתו במינון מזערי, משמש הבוטוקס לטיפולים רפואיים שונים כמו בעיות שלפוחית או הזעת יתר. בוטוקוס לרוב משמש בתעשיית הקוסמטיקה – לטיפול והצערת עור הפנים באמצעות העלמת קמטים. זאת עקב פעולתו שעוצרת איתות עצבי מהעצבים לשרירים המונע כיווץ שרירי ומחליט קמטים.

המדענים השתמשו בממצאים מתןך מדגם FAERS האמריקאי. מדגם FAERS מתאר היבטים שונים של מצב בריאותי המושפע משימוש בתרופות. המדגם כולל 13 מליון דיווחים שונים של אנשים לגבי תופעות לוואי והשפעות של נטילת תרופות. מדובר בדיווחים וולנטריים- התנדבותיים. הדיווחים במדגם כללו מלכתחילה רק אנשים שדיווחו על השפעות שליליות של התרופות.

החוקרים השתמשו ב40,000 דיווחים של אנשים ממדגם FAERS לאחר שימוש בהזרקת בוטוקס. הדיווחים התייחסו להזרקת בוטוקס עקב 8 סיבות רפואיות שונות ומיקומים גופניים שונים בהם הוזרק החומר. זאת לרבות הזרה במצב, בצוואר, בשלפוחית השתן ובגפיים.

ממצאי המחקר העלו כי רמת הדיכאון פחתה בקרב אנשים שעברו הזרקת בוטוקוס בשש מתוך שמונה סיבות ומיקומים בהן הוזרק החומר. החוקרים לא כללו אנשים שהשתמשו בתרופות נגד דיכאון.

על פי ממצאי המחקר אנשים שעברו הזרקת בוטוקס בששה מתוך שמונה מיקומים חוו ירידה של 40 עד 88 אחוזים במספר הדיווחים על דיכאון.

החוקרים מציינים כי עדיין לא ברור מהו המנגנון שבאמצעותו מפחית הבוטוקס את הדיכאון. חוקרים משערים כי ייתכן והבוטוקס מועיל על ידי השפעה על מערכת העצבית המרכזית הקשורה בהפרעות נפשיות, מצב רוח ורגש.  השערה אחרת היא שייתכן כי השפעתו של הבוטוקס על המצב של המטופל והשיפור בו היא הגורם להשפעה חיובית על מצב הרוח. לדוגמה השפעה של בוטוקס על הפחתת כאבים אשר גוררת הפחתת דיכאון.

Makunts, T., Wollmer, M.A. & Abagyan, R. Postmarketing safety surveillance data reveals antidepressant effects of botulinum toxin across various indications and injection sites. Sci Rep 10, 12851 (2020). https://doi.org/10.1038/s41598-020-69773-7

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן