בזיליקום כצמח מרפא אפקטיבי

בזיליקום קדוש – צמח מרפא רחב טווח
בישראל מגדלים בעיקר את הצמח המכונה בזיל או בזיליקום מתוק (ריחן), אבל בהודו ובמזרח הרחוק מגדלים יותר ומעריכים יותר את הצמח בזיליקום קדוש (Ocimum tenuiflorum),. בהודו הוא מכונה בשם טולסי. בחוגי הרפואה הטבעית בהודו ובארצות המזרח הרחוק מעריכים מאוד את הצמח הזה. בהודו הוא נחשב לצמח קדוש ומשתמשים בו בריפוי טבעי, במדיטציות ובמקדשים שם. בארצות אלו מגדלים אותו כמעט בכל חצר. הוא נחשב לצמח אדפטוגני, צמח שעוזר לאדם להתגבר על מצבי סטרס לסוגיהם ועוזר לגוף להתגבר על כל מיני מפגעים סביבתיים. בזכות יכולתו נוגדת החמצון רבת העוצמה הוא נחשב למזון-על. בניסויים מדעיים נמצא שהוא עוזר להתגבר על סרטן ולרפא נאורופטיות הנגרמות עקב ניתוחים. בשמן שלו משתמשים כתכשיר לטיפול בבעיות עור שונות ובכללן פצעי בגרות.

יכולותיו נוגדות הסרטן
בשנת 2007 פורסם מחקר אודות בזיליקום בעיתון המקצועי Journal of Medicinal Food היה זה מחקר בו בדקו את יכולת הריפוי של צמח זה כנגד סרטן בבעלי חיים. בריכוז של 300 מ”ג לק”ג משקל גוף, תכשיר זה בלם במידה רבה תהליכי חמצון בגוף, הן של חלבונים והן של שומנים. נמצא שהתכשיר גם בלם ויצירת מוקדים סרטניים בגוף.
בחודש אוקטובר 2008 פורסמו בעיתון המקצועי Journal of Ethnopharmacology פרטי מחקר קליני על חולדות, להן הייתה נאורופטיה בעצב הסיאטי בעקבות ניתוח. לאחר מכן נתנו להן מיצוי מצמח זה במשך 10 ימים ובדקו אם יש צמיחה מחדש של העצב שנחתך. התכשיר תיקן במידה רבה את הנזק והחזיר תחושה עצבית לאזור שמעבר למקום הניתוח. התכשיר גם העלה אצלן רמות של סידן ושל גלוטטיון בגוף.

במחקר אחר שפורסם בעיתון המקצועי International Journal of Cosmetic Science בשנת 2006, נבדקה במחקר בתאילנד ההשפעה של 3 מיני בזיליקום על פצעי בגרות. מתוך שלושת המינים, לבזיל קדוש ולבזיל מתוק הייתה, בטיפול חיצוני, השפעה טובה. אבל, במקרה זה, ההשפעה של בזיל מתוק הייתה יעילה יותר. למניעה, שני המינים עזרו.

מקורות

  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18492147
  • Mountain Rose Herbs.com, “Holy Basil (Tulsi) Herb Profile” http://www.mountainroseherbs.com/learn/Holy_basil.php
  • Zoology.Muchio.edu, “Metabolism of Xenobiotics” http://zoology.muohio.edu/oris/ZOO462/notes/03_462.html
  • Pubmed.gov, “Ocimum sanctum Linn. (Holy Basil) ethanolic leaf extract protects against 7, 12-dimethylbenz(a)anthrace ne-induced genotoxicity, oxidative stress, and imbalance in xenobiotic-metabolizing enzymes.” P. Manikandan, et al. Journal of Medicinal Food, September 2007; 1093): 495-502. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17887944
  • Diacomp.org, “Thiobarbituric acid reactive substances (TBARS) Assay,” Eva Feldman, M.D., ed.
  • http://www.diacomp.org/shared/showFile.aspx?doctypeid=3&docid=33
  • Pubmed.gov, “Ameliorative effects of ocimum sanctum in sciatic nerve transection-induced neuropathy in rats.” A. Muthuraman, et al. Journal of Ethnopharmacology, October 2008; 120(1): 56- 62. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18762236
  • Pubmed.gov, “Evaluation of in vitro antimicrobial activity of Thai basil oils and their micro-emulsion formulas against Propionibacterium acnes.” J. Vivoch, et al.

 

 

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466