בטחון עצמי פעילות גופנית והבראה מסרטן

מחקר : ביטחון עצמי מסייע לנשים שהחלימו מסרטן השד להמשיך להתעמל ובכך להפחית הסיכון להישנות המחלה

פעילות גופנית בקרב נשים שהחלימו ממחלת סרטן השד עשויה לשפר את סיכוי השרידות שלהן לאורך שנים באמצעות הפחתת הסיכון להישנות המחלה והפחתת שיעורי התמותה הכלליים. יחד עם זאת רק פחות כ-60% מהנשים המחלימות ממחלת סרטן השד לדוגמה מתמידות בפעילות הגופנית ובכך מגבירות את הסיכון לחזרת המחלה.

סמל המודעות למחלת סרטן השד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by. צילום: Jason Meredith
סמל המודעות למחלת סרטן השד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by. צילום: Jason Meredith

ממצאי מחקר חדש מעלים כי עבודה פסיכולוגית על שיפור האמונה העצמית, המסוגלות העצמית והבטחון העצמי בכלל יכולה לשפר את יכולתן ועוצמתן הנפשית של הנשים שהחלימו מן המחלה להתמיד בפעילות גופנית ובכך משפרים את סיכויי השרידות שלהן לאורך שנים. זאת לנוכח מתאם חיובי ישיר בין בין בטחון עצמי גבוה לבין יכולת התמדה גבוה בפעילות גופנית של נשים שהחלימו מן המחלה גרום מנבא.

מן המחקר שביצעו החוקרים בקרב 69 נשים מבוגרות שהחלימו ממחלת סרטן השד, העלו החוקרים כי לנשים ששרדו את המחלה והיו בעלות בטחון עצמי ומסוגלות וחוללות עצמית גבוה תוך הפגנת ביטחון עצמי גבוה הייתה יכולת טובה יותר להמשיך להתעמל בעצמן גם לאחר שתמה תוכנית פעילות גופנית של שנה בה זכו הנשים להדרכה ופיקוח צמוד.

ממצאים אלה מדגישים לדעת החוקרים את החשיבות של גורמי מקצוע וקובעי מדיניות טיפולית בהקצאת משאבים ופיתוח תוכניות המיועדות להעצמת היכולות של הנשים ובטחונן העצמי, אמונתן ביכולתן וחוללותן העצמית.

ממצאי המחקר פורסמו על ידי חוקרים מאוניברסיטת מדינת אורגון בארצות הברית וחוקרים מאוניברסיטת אורגון למדעים ולרפואה. הממצאים ראו אור בכתב העת בנושא רפואה תומכת במחלת הסרטן Supportive Care in Cancer.