בטיחות MRI לחולים עם קוצב לב

ממצאי מחקר חדש מצביעים על בטיחותה היחסית של בדיקת MRI בקרב חולי לב בעלי קוצב לב

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מחלות לבגיל הזהב
קוצב לב. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by. צילום: Steven Fruitsmaak

 בטיחות MRI  לחולים עם קוצב לב

 בדיקת MRI Magnetic resonance imaging  הדמיה בתהודה מגנטית היא בדיקה  להדמיית מערכות ואיברים בגוף המשמשת לאבחון באופן שכיח. רופאים נמנעים לשלוח אנשים הסובלים מבעיות לב, שלהם הושתל קוצב לבלויסות פעילות קרדיאלית, לבדיקת MRI בשל הסיכון הבטיחותי לתקינות קוצב הלב שלהם.

מחקר שמטרתו לבחון את פרוטוקול הבטיחות לשימוש במכשיר דימות MRI באנשים עם קוצבי לב, בדקו חוקרים במרכז רפואי בארה"ב ובמרכז רפואי בישראל 438 נבדקים עם קוצבי לב (54% עם קובעי קצב לב pacemakers ו46% עם קוצב הופך פרפורים- דפיברילטור) לגבי האופן שבו הגיבו קוצבי הלב שלהם לאחר בדיקת MRI שהייתה הכרחית לחולים אלה. הבדיקה נערכה בליווי מקצועי של צוות רפואי אשר ערכו התאמות מוקדמות לקוצבי הלב. החולים היו בהשגחה רפואית קבועה של אחות שניטרה את המדדים כמו לחץ דם, אוקסימטריה (חמצן בדם) שהייתה בעלת הכשרה מתאימה למתן החיאה או מענה מתאים בעת הצורך.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine על ידי חוקרים ישראלים מבית החולים רמב"ם בחיפה, מהטכניון ועל ידי חוקרים מאוניברסיטת ג'ון הופקינס בבולטימור ארה"ב.

ממצאי המחקר העלו כי ב-3 מטופלים בלבד – 0.7% מכלל הנבדקים- הגיב קוצב הלב באופן שגרם למכשיר לפעול במצב גיבוי ארעי, שלא היו לו השפעות לוואי מזיקות ארוכות טווח. לאחר שקלול הממצאים לאור מעקב ארוך טווח באשר להשפעות הבדיקה על קוצבי הלב, נמצאו השפעות על המתח בסוללה של הקוצב, הפחתת רגישות ועוד, אך במידה שלא הצריכה כיול מחדש או תכנות מחודש.

החוקרים מציינים כי לא כל סוגי הקוצבים נבדקו במחקרם. מסקנות החוקרים הן כי הנבדקים שבגופם מושתלים קוצבי לב מסוימים יכולים לעבור בבטחה בדיקת הדמיה MRI . יחד עם זאת מאחר וייתכנו השפעות על המכשירים ועל התכנות שלהם, החוקרים מציינים כי יש לעבור את הבדיקה תוך ניטור אלקטרו-פיזיולוגי צמוד.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן