בישול ביתי מוביל לאריכות ימים

חוקרים: בישול תכוף בבית הוביל לאריכות ימים רבה במיוחד בקרב נשים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
צ'יפס מטוגן- מזון מהיר. ג'אנק פוד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Rainer-Zenz

ממצאי מחקר חדש מעלים כי בישול תדיר בבית מגביר את תוחלת החיים במיוחד בקרב נשים בוגרות

מה השפעתו של בישול תכוף בבית על תוחלת החיים? מה הם המאפיינים של אנשים שמבשלים יותר בבית ? ממצאי מחקר חדש מעלים כי אנשים מבוגרים ובמיוחד נשים המבשלים בבית בתכיפות רבה של חמש פעמים בשבוע או יותר מפיקים תועלת בריאותית רבה ונהנים מתוחלת חיים משופרת בדמות סיכון מופחת לתמותה של עשרות אחוזים. עוד מעלה המחקר ממצאים בדבר מאפייני המבשלים הביתיים. 

מניתוח הממצאים העלו החוקרים כי ככלל, אנשים שבישלו בבית בתדירות גבוהה יותר היו בעלי סיכון נמוך יותר לתמותה מוקדמת. החוקרים מצאו כי המאפיינים של אנשים שהרבו לבשל בבית היו בעיקר של אנשים צעירים יותר (בקרב אוכלוסית המדגם המבוגרת יחסית של גילאי 65 ומעלה כאמור), נשים בעיקר, אנשים לא נשואים, נבדקים עם פחות השכלה, אנשים שלא צורכים אלכוהול בדרך קבע, אנשים שאינם מעשנים, אנשים שלא סובלים מקושי בלעיסה, אנשים שהיו להם בני זוג שאיתם יכלו לסעוד, אנשים בעלי תפיסה שכלית תקינה, אנשים שעשו הליכות או קנו קניות מחוץ לבית לפחות פעמיים בשבוע ואנשים שאכלו פחות בשר ויותר ירקות.

החוקרים מצאו כי אנשים שבישלו חמש פעמים בשבוע או יותר בהשוואה לאנשים שלא בישלו במהלך השבוע בכלל, היו בסיכון מופחת למוות של 41%. החוקרים מצאו כי נשים שבישלו מספר פעמים רב בבית הפיקו תועלת בריאותית רבה יותר מגברים: עם הפחתה בסיכון שלהן למוות מוקדם בשל כך של % 51 ואילו גברים בממוצע הפיקו תועלת מבישול תדיר בדמות הפחתה של 24%.

ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת בנושא תזונה Public Health Nutrition. המחקר נערך על ידי חוקרים מהמרכז הצבאי הרפואי הלאומי בטייפה, טייוואן, מהמרכז לתזונה באוניברסיטת מונש במלבורן באוסטרליה, מהמחלקה למדיניות הבריאות בזונן שבטייוואן ומהמחלקה לרפואה מונעת במרכז לחקר בריאות האוכולוסין הלאומי בזונן שבטייוואן, סין.

דילוג לתוכן