בישראל היו בצורות במשך מאות שנים

ממצאי קידוח מדעי בים המלח מצאו : בארץ ישראל היו בעבר תקופות בצורת של מאות שנים

למרות אפיזודת הגשמים האחרונה, מפלס הכנרת עדיין לא משתפר ומאגרי המים באקוויפר בישראל אינם מלאים לנוכח החורף השחון השנה. למרות התחלת החורף הגשמוה לכאורה, החורף הנוכחי שחון במיוחד. אולם אם חשבתם שהשנה הנוכחית, שמסתמנת כשנת בצורת, מדאיגה, שימו לב לנתון הבא: בארץ ישראל היו בעבר תקופות בצורת של מאות שנים ברציפות, כך מסביר ד”ר מייקל לזר מבית הספר למדעי הים ע”ש ליאון צ’רני באוניברסיטת חיפה, בהתבסס על ממצאי קידוח המדעי שבוצע בים המלח לפני מספר חודשים.

התמעטות הגשמים בחורף הנוכחי העלו לסדר היום את ההשלכות האפשריות של החשש מפני בצורת. ברם, אם התרגלנו בשנים האחרונות שאחרי שנה, שנתיים או אפילו שלוש שחונות תגיע תמיד תקופה גשומה יותר, ממצאים של קידוח בינלאומי מדעי, שנערך בים המלח, תחת החסות של האקדמיה הלאומית למדעים ובהובלה של אוניברסיטת תל אביב, המכון הגיאולוגי והאוניברסיטה העברית, ובניהולו של ד”ר לזר מאוניברסיטת חיפה, מראים שלא תמיד היה זה המצב באזור שלנו.

הממצאים הגיעו מקידוח מדעי בעומק של 460 מ’ מתחת לקרקעית פני ים המלח, שאפשר לבחון את תנאי האקלים ששררו באזורנו ב- 250,000 שנים האחרונות. התמונה העולה מניתוח שכבות הקרקע היא שים המלח התייבש פעם או פעמיים, וזאת בשל בצורת שנמשכה מאות שנים בכל פעם.

לדבריו של הדוקטור לזר, המבנה הייחודי של קרקעית ים המלח, והעובדה שמקורותיו מגיעים הן מנחלי הצפון והן מנחל ארנון מחד ושלאגם אין יציאה של מים מאידך, הופכים אותו “למכשיר הקלטה” של האקלים באזורנו לאורך אלפי ומאות אלפי שנים. בין השכבות ש”הקליטו” את חילופי העונות הרגילות, מצאו החוקרים גם שכבות מלח שמעידות על התייבשותו. בנוסף לשכבות המלח שנמצאו בגלעין שהוצא מהקרקעית, זיהו החוקרים גם חלוקי אבן – אבנים קטנות המעידות על סביבה חופית במרכז ים המלח. לדבריו של דוקטור  לזר, צורתם הייחודית של החלוקים שנמצאו במרכז הים חיזקה עוד יותר את הסברה שהם הגיעו למקום בגלל התייבשות, ולא בגלל שיטפון.

“כיום, עם התערבותו של האדם, אגן ים המלח מתייבש בקצב של מטר לשנה. המפלס היום עומד על 300 מטר, כלומר ייקחו לו עוד 300 שנים להתייבש בקצב הזה. מכיוון שהתערבותו של האדם לא הייתה רלוונטית להתייבשויות שהתרחשו בעבר, אנו מסיקים שאלה אירעו בשל תנאי אקלים של בצורת אשר נמשכו מאות שנים. בעבר הצליח ים המלח לשקם עצמו, אך אז לא הייתה ידו של האדם מעורבת”, סיכם הדוקטור לזר.