בית הספר סאמרהיל / ילדות אחרת- א.ס.ניל

על ספרו של אלכסנדר סאת'רלנד ניל- בית הספר סאמרהיל / ילדות אחרת

שי לביא

עודכן בתאריך

פסיכולוגיההורים ומשפחה
ביקורת ספרים בנושאי רפואה בריאות, ניהול, פסיכולוגיה ורפואה משלימה. health-Book-review

שם הספר: בית הספר סאמרהיל / ילדות אחרת

המחבר : אלכסנדר סאת'רלנד ניל

הוצאת הספרים : כתר- הוצאה לאור והוצאת המכון לחינוך דמוקרטי

מספר עמודים : 396

סוג כריכה: רכה

תחום : חינוך, הוראה, ניהול, חינוך דמוקרטי, חופש פדגוגי

תקציר:

בספרו בית הספר סאמרהיל / ילדות אחרת מתאר א.ס ניל, מפורצי הדרך לחינוך הדמוקרטי והחופשי, את רעיון בית הספר הדמוקרטי ויישומו ידי ניל בבית הספר המהפכני סאמרהיל באנגליה בשנות השישים.

בחלקו הראשון של הספר עוסק ניל ברעיון סאמרהיל, אוטונומיה ניהולית של התלמידים- ממשל עצמי דמוקרטי של הילדים בו הילדים מקיימים "ממשל קהילתי עצמאי שבו ילדים קובעים את חוקיהם בעצמם" ובמיוחד נושאים שמחוץ לכיתה, פירוט אודות אסיפות בית הספר השיוויוניות, הצבעות, משחקים וויסות עצמי , ערכים והקניית הרגלים שעל בסיסם מושתת בית הספר ובראשם עבודה ויושר, התאמות אישיות של "שיעורים פרטיים" לילדים למטרות התאמה והסתגלות מהירה, סוגיות של מין ושל חינוך מעורב, פעילויות פנאי של הילדים כגון תיאטרון יצירה והמחזה, מוזיקה, ניתוח היבטים נפשיים ופסיכולוגיים ועוד.

בהמשך עוסק המחבר באנשי הצוות של בית הספר סאמרהיל, מורים, הוראה ופיקוח של משרד החינוך, חופש דת, ועוד.

בחלק השני של הספר מתאר ניל את קורותיו בפרקים המשמשים רקע ומעניקים פרספקטיבה לשיטתו מתוך חוויות חייו המעצבות: החל מילדותו של ניל בסקוטלנד, חייו כנער עובד וכסטודנט, תעסוקתו וחיי הצבא ועד תפקידו כמנהל בית ספר. עוד מעמיק ניל בנושאים חשובים ומעצבים בחייו בפרקים כגון: "הומר ליין", "וילהלם רייך", "אהבות ואהובים", "בתי ספר אחרים".

 

דילוג לתוכן