בכל יום מתים 22 ישראלים ממחלות הקשורות בעישון

World No Tobacco Day 2019 : עישון הורג אדם אחד בעולם בכל 4 שניות

מנכ”ל האגודה למלחמה בסרטן: “חשוב לגדל פה דור של אזרחים צעירים חופשי מעישון לסוגיו ומהתמכרות לטבק וניקוטין. הנזק הקטלני של עישון הסיגריות הוכח רק לאחר עשרות שנים של שימוש בהן”

ב -31 במאי, תציין בישראל האגודה למלחמה בסרטן את היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון במקביל לארגון הבריאות העולמי ה – WHO אשר מציין בכל העולם את ה – World No Tobacco Day. יום זה נערך במטרה להדגיש את הסיכונים הבריאותיים הקשורים לעישון טבק וניקוטין ואת צעדי המדיניות היעילים להפחתת מספר המעשנים. השנה מתמקד ארגון הבריאות העולמי בקשר בין עישון ובריאות הריאות ומדווח כי ההשפעה השלילית והמזיקה שיש לעישון על תפקודי הריאות של מבוגרים וילדים כוללת מחלות סרטן ומחלות דרכי נשימה כרוניות כתוצאה מעישון פסיבי או אקטיבי.

מנתוני ארגון הבריאות העולמי ה – WHO עולה כי ברחבי העולם מתים כ -165,000 ילדים לפני גיל חמש מזיהומים בדרכי הנשימה התחתונות כתוצאה מחשיפה לעישון פסיבי. אלו שחיים ממשיכים לסבול מההשלכות הבריאותיות של החשיפה בילדות ונמצאים בסיכון מוגבר להתפתחות COPD (מחלת ריאות חסימתית כרונית) בבגרות. נכון לשנת 2019, העישון הורג יותר מ -8 מיליון בני אדם בשנה ברחבי העולם ובנוסף מיליון בני אדם שאינם מעשנים שמתים כתוצאה מעישון פסיבי. המשמעות היא שעישון הורג אדם אחד בעולם בכל 4 שניות.

מטרת ארגון הבריאות העולמי היא להפחית את שכיחות העישון ב-30% עד שנת 2025. מנתוני קואליציית ארגוני הסרטן בעולם ה – Prevent20 עולה כי 20% מכל מקרי המוות מסרטן בעולם קשורים לעישון והוא מהווה את הגורם העיקרי לסרטן הריאות בקרב מעשנים ואחראי על יותר משני שלישים ממקרי המוות מסרטן הריאות ברחבי העולם.

הקואליציה הכלל עולמית הוקמה במטרה להשפיע על ממשלות על מנת להגדיל את שיעור המס על מוצרי העישון כאסטרטגיית מניעה שהוכחה כיעילה ביותר (Best Buy) והאירגונים החברים בה ובכללם האגודה למלחמה בסרטן, שואפים לצמצם את נגע העישון כדי למנוע מיליוני מקרי מוות מסרטן בשנה, הקשורים לעישון.

מירי זיו מנכ”ל האגודה למלחמה בסרטן מסרה כי: “מדינת ישראל קידמה בשנה החולפת את השוואת המיסים, הרחיבה את חוק איסור העישון במקומות ציבוריים ושידרגה את חוק הגבלת הפרסום והשיווק של המוצרים הממכרים והממיתים. כל זאת לאחר מאבק נחוש של אירגוני המאבק בעישון, חברי הכנסת ובתמיכת משרד הבריאות. היסטוריית החקיקה והאכיפה של העישון בעולם, הוכחה כמצילת חיים, אך עבודה רבה עוד לפנינו כאן בישראל. נדרשת חקיקה פעילה ואכיפה יעילה ונמרצת על מנת שנוכל לגדל פה דור של אזרחים צעירים חופשי מהתמכרות לטבק וניקוטין”

ד”ר דודי ביטון, רופא ורכז הסברה בכיר באגודה למלחמה בסרטן הסביר כי: “אנו מודאגים מהגאדג’טים החדשים ומהקמפיינים השיווקיים שנועדו לעודד עישון במקום למגר אותו. ואף מוטרדים מייחוס הפחתת נזק למוצרים חדשים שהיקף הנזק שלהם טרם נחשף במלואו באמצעות מחקרים ארוכי טווח. הטיית השיח הציבורי על ידי שימוש במושגים כמו אידוי ואיוד לעיתים אף באמצעות רופאים, חוטאת לאמת המדעית. יש לזכור שמקור הניקוטין בסיגריות האלקטרוניות הוא גם מטבק, בדיוק כמו בסיגריות הרגילות, כך שמדובר באותו חומר ממכר בעל פוטנציאל לנזק בריאותי אדיר, רק שעכשיו הוא מופיע בריכוזים גדולים לאין שיעור מאלו שהכרנו בעבר. מחקרים מעודכנים כבר מצאו כי סיגריות אלקטרוניות מכילות חומרים רעילים ומסרטנים המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים, אוטם שריר הלב, אירועים מוחיים וסיכון מוגבר למחלות לב (כפי שמודים אף היצרנים בעצמם אשר לרוב שותפים או בעלים בחברות טבק של סיגריות רגילות).”

דנה פרוסט מקדמת הבריאות באגודה למלחמה בסרטן הוסיפה כי: “אנו מחויבים להפחית את הנטל הפיזי, הרגשי והכלכלי של סרטן הנגרם כתוצאה מעישון. מחלת הסרטן הורגת מעשנים וכרוכה בעלויות סכומי כסף עצומים לטיפול. עישון הוא הגורם המוביל לסרטן הניתן למניעה וישנם כלים ובמיוחד מיסוי גבוה אשר הוכחו כיעילים בהורדת השימוש במוצרי עישון. המעשנים הם לא הקורבנות היחידים של סרטן הקשור לעישון, חשיפה לעישון כפוי (פסיבי) בבית או במקום העבודה מגבירה את הסיכון לסרטן ריאות. הגנה מפני עישון כפוי והגנה על בני נוער מפני התחלת עישון מפחיתה משמעותית את הסיכון להתפתחות סרטן הקשור לעישון”.

בכל יום מתים 22 ישראלים ממחלות הקשורות בעישון

באגודה למלחמה בסרטן הפועלת כל השנה למניעת תמותה ותחלואה ממחלות סרטן הנגרמות מעישון, מדגישים את הדרכים המוכחות למיגור נגע העישון. מנתוני משרד הבריאות עולה כי בכל יום מתים בישראל 22 בני אדם ממחלות הקשורות בעישון כמו סרטן ריאות, סרטן הגרון, מחלת ריאות חסימתית כרונית COPD התקפי לב, שבץ מוחי ומוות פתאומי. בסך הכל, בכל שנה מתים בישראל כ -8,000 איש מעישון מהם כ – 800 מעישון פסיבי, שהם 22 ישראלים שמתים בכל יום ממחלות הקשורות בעישון.

לראשונה בישראל ובין הראשונים בעולם (לאחר ה-FDA וה- CDC) קמפיין על נזקי סיגריות אלקטרוניות

בשל העלייה המדאיגה בקרב צעירים ובני נוער המעשנים סיגריה אלקטרונית יזמה האגודה למלחמה בסרטן, לראשונה בישראל ובין הראשונים בעולם (לאחר הקמפיין המשותף ל-FDA ול- CDC בארצות הברית), קמפיין חדש ויצירתי לבני נוער וצעירים על נזקי סיגריות אלקטרוניות וסימני השאלה על השלכות השימוש לאורך זמן. הקמפיין בכיכובו בהתנדבות של אייל קיציס בדמות ארנב עולה באמצעות משרד הפרסום ציבלין שהציעו והפיקו את התשדיר בהתנדבות. בסרטון מככב ארנב המספר בקולו של אייל קיציס שפגש בני אדם שהציעו לו להיות שפן ניסיונות ולהשתתף בבדיקות מעבדה סביב הסיגריות האלקטרוניות. הארנב כמובן מתעצבן על העובדה שרוצים שהוא יהיה שפן, הרי הוא ארנב… והוא מתעצבן עוד יותר על ההצעה הלא מכבדת שקיבל מבני האדם – הרי כולם יודעים שסיגריות אלקטרוניות ממכרות בדיוק כמו סיגריות רגילות, ושגם במשך עשרות שנים של שימוש בסיגריות הרגילות חשבו שהן “בריאות” ורק מחקרים ארוכי טווח הוכיחו את הנזק העצום שלהן.

המטרה מאחורי הסרטון היא להציף את העובדה שהיקף הנזק הבריאותי של הסיגריות האלקטרוניות לא ברור עדיין, להטיל ספק באמונה השגויה שהמוצר אינו מסוכן ולהדגיש שכל מי שמעשן אותן הוא בעצם שפן ניסיונות של החברות המשווקות. בני נוער וצעירים הם פלח אוכלוסייה פגיע במיוחד, במיוחד בשל השפעתו הממכרת של הניקוטין על המוח שלא סיים להתפתח עד גיל 25 לערך. על פי המדווח, ברחבי העולם משתמשות החברות המשווקות בטקטיקות שנועדו לפתות משתמשים צעירים להאדרת הסיגריות האלקטרוניות בניסיון להפוך אותן אטרקטיביות לצעירים ואכן במקרים רבים נמצא ששיעור המעשנים סיגריות רגילות בקרב הצעירים שהחלו בעישון סיגריות אלקטרוניות, מכשירי אידוי ואיוד, גבוה משמעותית. או כמו שהארנב שלנו אומר בסרטון: “חבל על הריאות היפות שלכם!”. הקמפיין יעלה ברשתות החברתיות, בערוצי הטלוויזיה והילדים בזמן קהילה למשך מספר שבועות.

קמפיין רדיו ודיגיטל – נאיבים

לרגל היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון, תעלה האגודה למלחמה בסרטן בתשדיר רדיו המלווה גם בסרטון דיגיטלי, שהופקו על ידי גיתם BBDO המלווה את האגודה בהתנדבות שנים רבות ובשיתוף פעולה עם הקריה האקדמית אונו ומכללת ACC בהשתתפות תלמידי מסלול קופירייטינג, דור חסון ויובל קליין ובהנחיית מאיר גולדברג ויאיר ויס. קמפיין הרדיו מתמקד בסכנות הסיגריה האלקטרונית ומבוסס על מחווה לקמפיין הביישנים המיתולוגי ועטור הפרסים, שהופק עבור האגודה למלחמה בסרטן על ידי גיתם BBDO. בתשדיר גבר עולה לגן עדן ומגלה כי הוא מצטרף לעוד נאיבים חדשים שבטוחים שעישון סיגריות אלקטרוניות לא מזיק.

קמפיין נגד עישון בחברה הערבית

גם השנה האגודה למלחמה בסרטן, עולה בקמפיין דיגיטלי בחברה הערבית, הפונה לצעירים באמצעות סרטון עם מובילי דעת קהל, על מנת לשנות את הנורמות החברתיות הקשורות בעישון. באמצעות פנייה ברשתות החברתיות לצעירים תמשיך ותעודד האגודה למלחמה בסרטן את הצעירים להימנע מהתחלת עישון תוך ניתוק הקשר בין הגבריות לעישון. הקמפיין עולה באמצעות משרד הפרסום Fekra Digital בהובלת יוסף מזאוי ובליווי של פאתן ג’טאס, מנהל פעילות האגודה למלחמה בסרטן בחברה הערבית.

במקביל ממשיכה האגודה להפעיל בחברה הערבית את התכנית “סמס הפסק” המיועדת לגמילה מעישון באמצעות מסרונים בטלפון הסלולרי. התוכנית מתקיימת בשיתוף האוניברסיטה העברית והדסה, משרד הבריאות ובמימון האגודה למלחמה בסרטן ומרכזת אותה, היבא שחאדה, סטודנטית לרפואה ובריאות הציבור באוניברסיטה העברית והדסה. מערכת המסרונים האינטראקטיבית מלווה נגמלים ומעודדת ברגעי המשבר וההרשמה לתכנית בערבית פתוחה לכולם ללא תשלום.