בלי ידיים: שימוש במחשב לבעלי מוגבלויות

פיתוח של סטודנטים וחוקרים אונ' בן גוריון מאפשר לבעלי מוגבלויות לתפעל את המחשב ללא ידיים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהחדשות חמות
המוח כמכשיר עזר. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. אילוסטרציה: Gengiskanhg

קסדה לשליטה במחשב תאפשר לבעלי מוגבלויות שימוש במחשב ללא צורך בידיים

פתרון פרקטי לשימוש במחשב למוגבלים פיזית: חזון או מציאות ? קבוצה של סטודנטים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב פיתחה קסדה הכוללת מערכת המאפשרת לבעלי מוגבלויות פיזיות לתפעל את המחשב באמצעות כוח המחשבה – המוח בלבד.

הפרויקט אשר בוצע על ידי הסטודנטים במהלך לימודיהם לתואר ראשון בהנדסת תוכנה באוניברסיטת בן-גוריון, נערך בהנחיית הפרופסור מארק לסט, ראש התוכנית להנדסת תוכנה, הפרופסור אלוביץ' יובל, הדוקטור פוזיס רמי והדוקטור רוקח ליאור הוגש לרישום כפטנט מוגן.

בשנים האחרונות חברות שונות מנסות לתת מענה לבלי מוגבלויות פיזיות ושכליות באמצעות פיתוחים טכנולוגים המאפשרים שליטה ביכולות תנועה לאנשים המתקשים לבצע פעולות פשוטות בחייהם בשל מוגבלות בגפיים בשל סיבות שונות כגון שיתוק.

כך לדוגמה לאחרונה נערך ניסוי ובו נבחן תפקוד של מערכת ניווט המבוססת על הפעלה קולית של כלי רכב, למטרת נהיגה בו.

פיתוח זה, מצוי עדיין בשלב פיתוח, אך יחד עם זאת זמין לשימוש שעשוי להקל על בעל המוגבלות לשלוט במחשב.

השליטה במחשב מתבצעת באמצעות קסדה מתוצרת חברת Emotiv, אשר דוגמת באמצעות מכשיר ה-EEG את גלי המוח של המשתמש ב-14 נקודות שונות. הקלט של המערכת מאפשר ביצוע פעולות במחשב לבלי מוגבלויות ללא עכבר ומקלדת אלא מקריאת המחשבות של מי שסובל ממוגבלות ולא יכול לתפעל את המחשב באופן רגיל.

המערכת מאפשרת להפעיל יישומים במחשב, לכתוב ולשלוח מכתב בדואר אלקטרוני תוך דקות ספורות וזאת ללא כל צורך בהנעת הידיים של המשתמש.

החוקרים מציינים כי המערכת עשויה לשמש בעתיד מוסדות רפואיים כמו בתי החולים, מכוני מחקר, ואנשים בעלי מוגבלות פיזית בביתם.

על מנת להתקין את המערכת נדרשות התאמות בתוכנה הנערכות על ידי אדם שמסייע לבעל המוגבלויות בתהליך ראשוני באמצעות שימוש רגיל במחשב בעזרת מקלדת ועכבר. . לאחר תהליך זה בעל המוגבלות יכול לעשות שימוש במכשיר ה-EEG כמכשיר קלט יחיד ולתפעל כל יישום מחשב, למעט יישומים המצריכים תגובות מהירות ביותר כמו במשחקי מחשב מסוימים לדוגמה.

באוניברסיטת בן גוריון מציינים שכבר נערכו בעבר ניסיונות שיועדו לעשות שימוש במכשור הקורא את פעילות גלי המוח למטרת תפעול תוכנות מחשב, אולם הניסיונות הללו כללו ברוב המקרים מכשור מסורבל שניתן לשימוש במעבדות ולא כמכשור ביתי פרקטי ושמיש. בנוסף, מרבית הניסיונות התמקדו בשימושים מוגדרים במחשב למטרות ייחודיות לדוגמה לעשות שימוש בעזרת קריאת גלי המוח במחשב לצורך משחק מסוים או דפדוף באלבום תמונות, אולם טרם פותחה מערכת מעין זו המקנה למשתמש שליטה במחשב באמצעות פענוח גלי המוח.

 

דילוג לתוכן