מחקר: בעיה חיסונית בטיפול ע"י תאי גזע

ממצאי מחקר חדש מצביעים על בעיתיות בתהליכים להפקת תאי גזע עובריים מתאים רגילים המובילה לדחיית התאים ע"י המערכת החיסונית

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורדם טבורי - גנטיקה
פוטנציאל טיפולי בתאי גזע עובריים. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. אילוסטרציה: Mikael Haggstrom

מחקר: בעיה חיסונית בטיפול ע"י תאי גזע

טיפול בתאי גזע פלוריפוטנטיים, המופקים מתאים סומטיים עם פקטורים ביולוגיים מוגדרים, נחשב כבעל פוטנציאל משמעותי לטיפול במחלות שונות בתחום הרפואה הרגנרטיבית. זאת במיוחד נוכח היתרון של תאים אלה, שלא אמורים לגרור דחייה של מערכת החיסון את השתל או את תאי הדם מכיוון שהם בעלי אותו מטען גנטי מכיוון שהם מופקים מאותו אדם שמקבל את התאים , לאחר שעברו תהליך התמיינות.

תאי גזע פלוריפוטנטיים הם תאי גזע בעלי יכולת התמיינות – Induced pluripotent stem cells IPSCs. הפקתם נעשית על ידי חשיפה של תאים רגילים מבני אדם או בעלי חיים לחומרים שהופכים אותן לבעלי יכולת להתמיין ולהפוך לכל סוג של תאים בגוף, כולל לתאי גזע עובריים.  טיפול בעזרת תאי גזע אלה טומן בחובו הבטחה לטיפולים רפואייםם רבים.

עם זאת, המחקר בחזית מחקרית זו עלול לסבול מהאטה. זאת בשל ממצאי מחקר חדשים המצביעים על תגובה חיסונית של הגוף כנגד התאים הללו.

ממצאי המחקר, שנערך על חיות מעבדה, מצביעים על כך שלמרות שהתא של התורם, שעליו נערכות המניפולציות ההתמיינותיות, הוא בעל מטען גנטי זהה גם לאחר הטיפול, ביטוי יתר של גנים מסוימים נמצאו כמעוררים שוני בתאים לאחר שעברו את התהליך המלאכותי במעבדה, באופן שגורם לגוף לדחות אותם כפי שהגוף דוחה שתל שמקורו בתאי תורם זר.

במחקר שהתפרסם בכתב העת היוקרתי Nature על ידי חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו שבארצות הברית, הצביעו החוקרים על כך שהממצאים בדבר דחיית התאים על ידי מערכת החיסון נמצאו כתקפים לפחות לגבי שתיים משיטות המניפולציה ההתמיינותית. החוקרים מציינים כי הממצאים אינם מתייחסים לשימוש בתאי גזע עובריים רגילים שלא עוברים תהליך מיון מיוחד, כאמור.

החוקרים מסכמים שממצאים אלה עלולים לעכב את התפתחות התרפיות שבהן נעשה שימוש בתאי גזע עובריים בהליכים מעין אלה, ומציעים להמשיך להעמיק בתחום על מנת להבטיח שפרוצדורות מעין אלה מפיקות תוצרים בטוחים לשימוש, שלא יידחו על ידי מערכת החיסון של הגוף כאמור.

 

דילוג לתוכן