בעיות כלכליות מובילות לדיכאון

סקר חדש מצביע על מרכזיותו של המצב הכלכלי כגורם המוביל לדיכאון

כיצד משפיע המצב הכלכלי על מצב הרוח ועד כמה משמעותי המצב הכלכלי כגורם לדיכאון בהשוואה לסיבות מוכרות אחרות ? ממצאי מחקר חדש שפורסם בקרב מעל 500 נבדקים ונבדקות, מעלה כי קיים קשר הדוק בין דיווח על תסמיני דיכאון לבין מצב כלכלי קשה. על פי הסקר מצב כלכלי בעייתי הוא סוגיה שמדווחת כגורם הכי בולט המוביל אנשים ללקות בדיכאון. זאת אף יותר מסיבות אישיות, רגשיות- חברתיות, בשל פיטורין מעבודה, גירושין או פרידה מבת או בת הזוג, מוות של אדם קרוב, ואף יותר מפציעה או מחלה.

מן הממצאים עולה עוד כי אנשים ללא השכלה גבוהה מדווחים על דיכאון בשיעור גבוה בהרבה משיעורי הדיכאון בקרב אנשים עם השכלה גבוהה. הדבר עולה בקנה אחד עם הממצא בדבר חשיבות המצב הכלכלי בגרימת דיכאון, שכן אנשים עם השכלה נמוכה מתשכרים בממוצע שכר נמוך משמעותית מאנשים בעלי השכלה גבוהה.

ממצאי מחקרים שונים בעבר בישראל ובעולם מונים סיבות שונות לדיכאון ובהם גורמים חברתיים וכלכליים כמו עוני ושימוש בסמים, משברים אישיים, אירועים טראומתיים אישיים, מוות ואובדן, מבנה אישיותי, ליקויים תזונתיים, השפעות תרופתיות, השפעות מחוסר איזון ובעיות רפואיות אחרות וכן אטיולוגיה גנטית (תורשה).

מניתוח תשובות הנשאלים העלו החוקרים גם כי נשים מדווחות על כך שהן סובלות מדיכאון בשיעור רב יותר מגברים. הממצאים עולים בקנה אחד עם ממצאי מחקרים קודמים העלו כי נשים מדווחות על דיכאון יותר בהשוואה לגברים. יחד עם זאת אין הדבר מצביע בוודאות על כך שנשים סובלות מדיכאון בשיעורים גבוהים יותר בהכרח מכיוון שנשים נוטות להחצין רגשות יותר מגברים ולקבל יותר טיפול רפואי מגברים.

הסקר פורסם לקראת היום לציון הפרעת הדיכאון שחל היום בסינמטק תל אביב בשיתוף משרד הבריאות, המרכז ללימודים אקדמיים, פסגות והסתדרות הפסיכולוגים בישראל.