בעיות פוריות הגבר והאישה- סיבות, בדיקות וטיפול

בעיות פוריות הגבר והאישה- סיבות, בדיקות וטיפול: 6 עובדות על בעיות פוריות אצל גברים ונשים: גורמים לבעיות פוריות, בדיקות לאבחון העדר פוריות אצל נשים וגברים והטיפולים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

הריון ולידהבריאות האישה
בעיות פוריות. צילום: Pixabay Sarah Richter

6 עובדות על בעיות פוריות אצל גברים ונשים: מהם הגורמים לבעיות פוריות, אילו בדיקות ישנן לאבחון העדר פוריות אצל נשים וגברים ומהם הטיפולים לכך. בעיות פוריות אצל נשים ובעיות פריון אצל נשים הם בעיה שכיחה. מהו המצב הרפואי של עקרות, חוסר פוריות או אי התעברות. מה הם הגורמים לבעיות פוריות אצל גבר או אישה. אילו בדיקות ישנן לאבחון העדר פוריות אצל אישה. מהן הבדיקות לבעיות פוריות אצל הגבר. ומה הם הטיפולים לבעיות פוריות.

לפניכם 6 עובדות על בעיות פוריות של גברים ונשים. עובדות אלה מתארות מידע הקשור בהעדר פוריות. המצב הרפואי שאליו מתייחסים הוא פיריון (פריון) או בעיות פריון. בעיות פוריות , עקרות, אי פוריות ,אי פיריון, חוסר פוריות הם תופעה שכיחה. בעיות פוריות או אי פריון באנגלית: Infertility ,Barren; Inability to conceive; Unable to get pregnant. מונחים קשורים לבעיה שרבים תרים אחר מענה בה הם בעיות פוריות אצל גברים, אי פוריות בלתי מוסברת. אי פריון ראשוני וכן אי פוריות משנית או עקרות משנית. פריון האישה ועקרות בקרב נשים.

1. בעיות פוריות הגבר, אי פריון ראשי ואי פוריות משנית

אי פוריות ראשונית היא מונח המתאר זוג שמעולם לא היו הצליח להרות, לאחר לפחות שנה אחת של קיום יחסי מין לא מוגנים. אי פוריות משנית מתארת זוגות שהיה הריון ,לפחות פעם אחת בעבר, אבל לא הצליחו או לא מצליחים להכנס להריון נוסף.

חוסר פוריות מוגדרת כאי התעברות -חוסר יכולת של זוג להכנס להריון, לאחר תקופה של 12 חודשים במהלכה קיימו בני הזוג בקביעות יחסי מין מלאים לא מוגנים. ממצאים שונים מעלים כי בין 7 ל-15% מהזוגות אינם פוריים. הסבירות להעדר פוריות מהגבר ומהאישה היא בשיעור די דומה. כלומר ישנם מקרים רבים שבם העדר פוריות נגרמת בגלל סיבות הנעוצות בפיזיולוגיה הנשית. ומנגד מספר מקרים רב בדומה לבעיות פוריות אצל נשים, גם אצל גברים.

2. הסיבות לבעיות פוריות אצל גברים

הסיבות לאי פוריות האישה ובעיות פוריות אצל גברים כוללים מגוון רחב של גורמים פיזיים כמו גם גורמים רגשיים. ממצאים שונים מציעים על כך שהסיבות לבעיות פוריות אצל הגבר נובעים מגורמים כמו:

  1. שיבושים הורמונליים
  2. שפיכה נסוגה או אין-אונות (אימפוטנציה)
  3. מזהמים סביבתיים
  4. היסטוריה של אשכת או דלקת יותרת האשך אצל גברים
  5. הצטלקות שנגרמה ממחלת מין בעבר או ירידה בספירת הזרע
  6. חזרת
  7. וריקוצלה
  8. בעיות פוריות הגבר נגרמות גם מכמה גורמים המשפיעים על ספירת הזרע כמו שימוש כבד במריחואנה או שימוש בסטרואידים (לרוב ע"י ספורטאים).
  9. בעיות פוריות אצל גברים נובעות גם משימוש בתרופות מרשם. תרופות כגון ספירונולקטון עשויות להשפיע על ספירת הזרע.

 

3. גורמים לבעיות פוריות האישה

מבחינה אטיולוגית בעיות פוריות אצל נשים נובעות מסיבות מגוונות אחרות.

  1. הצטלקות ממחלת מין או מחלת אנדומטריוזיס
  2. שיבושים בתהליך הביוץ
  3. תזונה לקויה
  4. הפרעות אכילה
  5. מומים של הרחם כמו מיומה
  6. חוסר איזון הורמונלי
  7. ציסטות בשחלות
  8. דלקת האגן או היסטוריה של מחלה דלקתית של אגן הירכיים
  9. גידול, או בעיות במעבר מצוואר הרחם דרך החצוצרות

שיא פוריות האישה מתרחש בשנות ה -20 המוקדמות לחייה. לאישה בגילאים 35 ומעלה (ובעיקר אחרי גיל 40), הסבירות של כניסה להריון יורדת. 10% -30% הנותרים ממקרי אי הפוריות אצל גברים ובעיות פוריות אצל נשים עלולות להיגרם על ידי גורמים התורמים משני השותפים או מסיבות אחרות לא מזוהות. זו מכונה תופעת אי פריון בלתי מוסבר או אי פוריות בלתי מוסברת. ההערכה היא כי 10% – 20% של זוגות לא יוכלו להרות גם לאחר שנה של ניסיונות להיכנס להריון. רופאים רבים ממליצים מאוד לנסות במשך שנה אחת לפחות להרות. זאת מאחר וסיכויי ההריון אצל זוגות בריאים אשר שני בני הזוג מתחת לגיל 30 ומקיימים יחסי מין בקביעות הם רק 25 – 30%.

בנוסף לגורמים הקשורים לגיל מבוגר, גורמים נוספים לבעיות פוריות אצל נשים וגברים,  קשורים ל:

  • שותפים מרובים ליחסי מין (מגביר את הסיכון לקבלת מחלות מין)
  • מחלות המועברות במגע מיני
  • היסטוריה רפואית בעבר הכוללת חשיפה לתרופה בשם דיאתילסטילבסטרול (DES) בגברים או בנשים

4.  תסמינים של בעיות פוריות

לבעיות פוריות של הגבר או קושי בפוריות של האישה לא קיימים תסמינים מיוחדים פרט לעצם חוסר היכולת להיכנס להריון.

בעיות פוריות יוצרות סימפטומים נפשיים – תסמינים פסיכולוגיים נלווים כמובן. כך, בעיות פוריות גורמות מגוון של תגובות רגשיות של בן זוג אחד או שניהם .
באופן כללי, תגובות כאלה נפוצות יותר בקרב זוגות ללא ילדים. זאת כיוון שלידת ילד אחד לפחות, נוטה לרכך את הרגשות הכואבים הנוגעים לאי פריון.

5. בדיקות ואבחונים מקובלים לגילוי בעיות פוריות

ראשית, בדיקת ההיסטוריה הרפואית ובדיקה גופנית מלאה של שני בני הזוג חיונית לאיתור בעיות פוריות.

בדיקות נוספות לאיתור עקרות, חוסר פוריות ובעיות פריון שונות עשויות לכלול:

  1. בדיקת זרע – דגימת הזרע נלקחת לאחר עד 3 ימים של התנזרות מוחלטת. בדיקת זרע נעשית כדי לקבוע את נפחו ומידת צמיגותו של הזרע ואת ספירת הזרע, התנועתיות, מהירות השחייה, והצורה.
  2. מעקב אחר השינויים ברירית צוואר הרחם במהלך מחזור הווסת. בדיקת רטיבות גמישות וחלקלקות הרירית הקשורה בשלב הביוץ.
  3. בדיקת חום השחר- בדיקת טמפרטורת האישה בבוקר לפני היקיצה (ניתן לשים לב לטמפרטורת הגוף שנוטה לעלות בכחצי מעלה בזמן הביוץ)
  4. היסטרוסלפינגוגרפיה (HSG) –רנטגן לצילום רחם וחצוצרות הדגמת הרחם והחצוצרות ע"י הזרקת חומר ניגוד שמכיל יוד.
  5. בדיקה לאחר משגל -כדי להעריך אינטראקציה בין הזרע לריר צוואר הרחם (בדיקת יכולת התנועתיות של הזרע ברירית). הדגימה נלקחת כ-2-8 שעות לאחר שהזוג קיים יחסי מין.
  6. בדיקת דם הבודקת פרוגסטרון בזרע.
  7. לעיתים נדירות בדיקת ביופסיה לגבר –ביופסיה של האשכים.
  8. בדיקת אגן האישה לזיהוי ציסטות .
  9. בדיקת ביופסיה של רירית הרחם של האישה.
  10. לפרוסקופיה- לאפשר הסתכלות ישירה אל חלל הבטן והאגן.
  11. מדידת כמות ההורמון לוטיניזינג בשתן. בדיקה זו נעשית ע"י שימוש בערכות לבדיקה ביתית כדי לחזות את זמן הביוץ ולסייע בקביעת העיתוי המתאים לקיום יחסי מין.
  12. בדיקות דם הורמונליות לגבר ולאישה.

6. טיפולים מקובלים לבעיות פוריות

הטיפול הקונבנציונלי שאינו טיפולים טבעיים לבעיות פוריות מגוון. הטיפול בבעיות פוריות תלוי בגורם לחוסר הפוריות. טיפול לבעיות פוריות עשוי לעיתים לכלול רק יעוץ וקבלת מידע. במקרים אחרים יכול הטיפול בבעיות פריון לכלול:

  • תרופות לטיפול בדלקות או תרופות המעודדות ביוץ
  • הליכים רפואיים מתקדמים ושיטות מתוחכמות כגון הפריה חוץ גופית
  • חשוב לבני הזוג להכיר ולדון את ההשפעה הרגשית של טיפולי הפוריות על בני הזוג. כלומר השפעה רגשית על שניהם יחד ועל כל אחד מהם בנפרד. מומלץ לפנות לייעוץ רפואי בעניין זה .

7. דרכי מניעה של בעיות פוריות מראש

חוסר פוריות נגרמת לעתים קרובות על ידי מחלות מין. התנהגויות מיניות בטוחות עשויות למזער את הסיכון של אי פוריות בעתיד. להלן מספר דרכי מניעה מוצעות שעשויות להפחית את הסיכון לבעיות פוריות מראש:

  • זיבה וכלמידיה הם שני הגורמים הנפוצים ביותר של מחלות מין הגורמות לאי פוריות.
  • חיסוני חזרת כבר הוכיחו יעילות רבה במניעת חזרת ומניעת הסיבוכים שלה אצל גברים.
    חיסון נגד חזרת מונע -עקרות שהיא תוצאת סיבוך אפשרי של חזרת .
  • ישנן דרכים מסוימות של מניעת הריון כגון התקן תוך רחמי ,הגורמות לסיכון לחוסר פוריות בעתיד. כך, התקן תוך רחמי אינו מומלץ לנשים שלא ילדו בעבר.
  • אבחון וטיפול מוקדם של אנדומטריוזיס עלולה להפחית את הסיכון של אי פוריות.

דילוג לתוכן