בעיות שינה קשורות לאלצהיימר ודמנציה

כיצד משפיעה איכות השינה על הזיכרון ? מה הקשר בין שינה באיכות נמוכה לבין היווצרות חומרים במוח שקשורים להתהוות מחלות כמו אלצהיימר ודמנציה ?

ממצאי מחקר חדש שפורסמו לאחרונה מצאו קשר בין היווצרות פלאק-עמילואידי- סממן למחלת אלצהיימר במוחם של אנשים ללא בעיות זיכרון לבין בעיות שינה. במחקרם מבקשים החוקרים לבחון האם בעיות שינה יכולות לנבא מחלת אלצהיימר ובעיות זיכרון וירידה ביכולות הקוגניטיביות.


במחקר בחנו החוקרים דפוסי שינה בקרב 100 אנשים בגילאים 45 עד גיל 80 ללא דמנציה – שיטיון. מחצית הנבדקים היו בעלי רקע היסטוריה משפחתית של מחלת האלצהיימר. הנבדקים נוטרו באמצעות מכשיר שהוצמד אליהם למשך שבועיים לבחון את איכות שנתם וטיבה. בנוסף הנבדקים נדרשו למלא יומן שינה בו דיווחו על השינה שלהם, בעיות שינה וכן מילאו שאלונים בנושא.

ממצאי המחקר יפורסמו בחודש אפריל על ידי חוקרים אמריקאים מאוניברסיטת וושינגטון, בכנס הנוירולוגי השנתי בניו אורלינס בארצות הברית.

ממצאי המחקר העלו כי במוחם של רבע מהמשתתפים נמצא פלאק-עמילואידי, אשר מופיע כסמן מקדים להופעת תסמיני מחלת האלצהיימר. החוקרים מצאו כי הזמן הממוצע שאנשים שהו במיטה היה שמונה שעות בממוצע ומתוכם ישנו במשך שש וחצי שעות בגלל התעוררויות קצרות במהלך הלילה.

החוקרים מצאו כי אנשים שאיכות השינה שלהם הייתה ירודה- כלומר התעוררו יותר מחמש פעמים בכל שעה במהלך הלילה, היו מועדים יותר לפתח היווצרות פלאק עמילואידי amyloid plaque שקשור להתפתחות מחלת אלצהיימר בהשוואה לאנשים שלא התעוררו בתדירות כה רבה.
עוד מצאו החוקרים כי אנשים שישנו באופן פחות “יעיל” היו מועדים יותר להתאפיין במרקרים- סמנים של התפתחות שלביים מוקדמים של אלצהיימר בהשוואה לאלה שישנו טוב יותר- אנשים שישנו יותר מ85% מהזמן שבו הם שהו במיטה ולא התעוררו הרבה.

החוקרים סבורים שלאור ממצאים אלה יש להעמיק ולחקור את הקשר בין איכות השינה להווצרות העמילואידים בטווח רחוק ולבחון כיצד משפיעה איכות השינה על הזיכרון, הקוגניציה, תהליכים שכליים, ירידה בתפקוד המוחי, התפתחות דמנציה והתפתחות של אלצהיימר.