בעלי הפרעת קשב וריכוז מושפעים מפרסום מזון לא בריא

כיצד משפיע פרסום של מזון על צרכנים ובעיקר על צעירים בעלי הפרעות קשב וריכוז? איך  ניתן לווסת את השפעת הפרסום השלילי כך שישפיע על צריכת מזון בריא ? ממצאי מחקר חדש מעלה כי סטודנטים בעלי הפרעת קשב וריכוז ADHD רוכשים בעיקר מזונות לא בריאים עקב חשיפה לפרסום מזון לא בריא וכי ניתן לשנות את התנהגותם בצריכת מזון לא בריא באמצעות פרסום נבון. ממצאי מחקרים שונים העלו ממצאים בדבר הקשר בין פרסום לבין צריכת מזון. כולל מזון לא בריא. כך למשל מחקרים בדבר קשר בין צפיה סרטונים לעידוד צריכת מזון לא בריא לילדים.

פרסום כריך גבינה שמנה שאינו בריא משפיע באופן משמעותי בהרבה על סטודנטים בעלי הפרעות קשב וריכוז ADHD. צילום: Pixabay-Julita-julenka
פרסום כריך גבינה שמנה שאינו בריא משפיע באופן משמעותי בהרבה על סטודנטים בעלי הפרעות קשב וריכוז ADHD. צילום: Pixabay-Julita-julenka

במחקרם מצאו החוקרים הישראלים מהאוניברסיטה העברית בירושלים עם עמיתיהם מאוניברסיטת סאות’המפטון שפרסום אודות מזון בריא המוצג בפני סטודנטים בעלי הפרעת ADHD יהיה בעל השפעה חיובית על הרגלי צריכת המזון שלהם.

מחקר שבוצע לאחרונה על ידי מדענים מישראל ומאנגליה והתבצע בקפיטריה של האוניברסיטה העברית בירושלים בדק כיצד מושפעות העדפות המזון של סטודנטים ממאפייניהם וגילה ממצאים מעוררי דאגה לגבי הרגלי תזונה של סטודנטים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז. המחקר שמציג גם דרך לתיקון המצב נערך בהובלתה של הדוקטור שירלי הרשקו, מנהלת דיקנט הסטודנטים מהבפקולטה לחקלאות מזון וסביבה שבאוניברסיטה העברית, בצוותא עם מדענים מהאוניברסיטה – הדוקטור יהודה פולק מהחוג לחינוך, הפרופסור עדינה מאיר מבית הספר לריפוי בעיסוק, הדוקטור אנה ארוניס ופרופסור איל ארט מהפקולטה לחקלאות; לצד פרופסור סמואל קורטז מאוניברסיטת סאות’המפטון שבאנגליה.

ADHD הפרעות קשב וריכוז והשפעותיהן

הפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות הינה הפרעה נוירו התפתחותית שתסמיני הליבה שלה הם קשיי קשב וקשיי ריכוז, פעלתנות יתר, ואימפולסיביות. “ילדים עם הפרעות קשב וריכוז חווים הפרעות בריכוז וקשב, אימפולסיביות ולעיתים פעילות יתר.” מציין משרד הבריאות. בחלק מהילדים מופיעה גם בעיית התנהגות. אצל חלק גדול מהילדים הסימפטומים מופיעים כבר בגיל הגן. כ80% מהילדים סובלים מADHD  גם בגיל ההתבגרות והבגרות. בגילאים צעירים, טרם כניסתם לבית הספר, מתאפיינת הפרעת קשב וריכוז, בחוסר שקט, בחוסר משמעת, בהתפרצויות בכי וזעם קשות ולעתים, ללא סיבה ברורה, בחוסר רצון  ויכולת להשלים משימות, בחוסר ריכוז, בקושי לציית לחוקים כולל  חוקי משחק, ולעתים בפעילות יתר’ בעיקר מוטורית.
בשל הקשיים ההתנהגותיים שלהם הם מעוררים לעתים קרובות כעס מצד מבוגרים וילדים, מתקשים במציאת חברים ולעתים הם מפתחים עקב כך, תגובות כמו הסתגרות עצמית, חוסר רצון להתחבר ולעתים הם אף נוטים להכות אחרים. לאחר מכן בגילאים בוגרים יותר ההפרעה מתבטאת בפזיזות, התפרצויות כעס ונטייה להסתגרות. לעיתים הפרעת היפראקטיביות, קשב וריכוז תבוא לידי ביטוי בציונים נמוכים מהצפוי, קשיי התארגנות, אי הכנת שיעורי בית.
בגילאים בוגרים יותר הפרעת קשב, היפראקטיביות וריכוז גורמת לשיעור גבוה יותר של נשירה מהלימודים, קשיים במציאת מקום עבודה ומסגרת התואמת לכישוריהם ולציפיות של הסובלים מן ההפרעה. כמו כן הסובלים מההפרעה מתקשים בציות לחוקים ולפעמים נוטים לאלימות בשיעור מוגבר בהשוואה לאוכלוסיה, נוטים יותר מאחרים להתמכרות לסמים, לסיגריות ואלכוהול ומצויים בסיכון מוגבר לתאונות וביניהן תאונות דרכים. השפעות הפרעת הקשב והריכוז הן גם בתחום התזונתי.

הסובלים מADHD צורכים יותר מזון לא בריא

במחקר השתתפו מעל מאתיים סטודנטים מהאוניברסיטה שאכלו בקביעות באחת הקפיטריות בקמפוס בעיר רחובות. הסטודנטים שהשתתפו במחקר נשאלו מה אכלו בכל אחד משמונה ימים, והתבקשו לציין אם הם סובלים מהפרעת קשב וריכוז ADHD . ממצאי המחקר הראו כי רוב מי שציין שהוא סובל מהפרעה זו קנה מזונות פחות בריאים, כאשר תוצאות הפוכות נמצאו אצל קבוצת סטודנטים ללא הפרעת קשב וריכוז. 73% מבעלי הפרעת קשב וריכוז בחרו במזון הפחות בריא, לעומת 25% בלבד בקבוצת הביקורת.

בשלב הבא, נבדקה השפעת הפרסום על שתי הקבוצות לאורך זמן  שמנו בסך הכל 234 סטודנטים ללא הפרעות קשר לעומת  193 מהם בעלי הפרעת קשב וריכוז (45%). במהלך שמונה ימים פרסמו המדענים פרסומת “לגבי כריך בריא (ביצה) ובמשך שמונה ימים נוספים פורסם כריך שאינו בריא (גבינת שמנת) בקפיטריה. הפרסום נעשה באמצעות שלט שהוצב במקום נוח לקריאה בקפיטריה ובגובה העיניים, שהבליט את האטרקטיביות של הכריכים. הסטודנטים שנבדקו היו צריכים להשיב איזה מזון הם קנו מהקפיטריה והאם הם סובלים מהפרעת קשב וריכוז.”

תוצאות המחקר שראה אור בכתב העת “Journal of Attention Disorders הראו ש”בעלי הפרעת קשב וריכוז הושפעו בצורה משמעותית מהפרסום ורכשו את הכריכים הבריאים, לעומת הסטודנטים שלא סובלים מהפרעת קשב וריכוז. למעשה, אחוז המזונות הבריאים אותם צרכו בעלי הפרעת קשב וריכוז עלה פי שתיים בימים בהם פורסם הכריך הבריא (בהשוואה לימים שבהם לא פורסם). פרסום מאכלים בריאים, לפיכך, דווקא לבעלי הפרעה שכזו, מגביר אצלם את הרצון לצרוך אותם.”

בעלי הפרעות קשב וריכוז סובלים מעודף משקל יותר מאחרים

מחקר אחר שפרסם צוות המחקר בראשות ד”ר הרשקו העוסק בתזונת סטודנטים עם הפרעת קשב וריכוז  בחן מסקנה שהתקבלה במחקרים קודמים, לפיה בעלי הפרעת קשב וריכוז סובלים יותר ממשקל גבוה, כאשר הסיכון עולה עם הגיל. מחקר זה כלל 60 סטודנטים, מתוכם כמחצית בעלי הפרעת קשב וריכוז אשר מילאו שאלון תדירות מזון מקיף על מזון . המזונות סווגו על ידי המדענים כ’בריאים’ או ‘לא בריאים’ על פי מדריך ארגון הבריאות העולמי (WHO). המדענים מצאו שסטודנטים עם ובלי הפרעת קשב וריכוז העדיפו לצרוך כמות דומה של קלוריות ומספר מנות מזון, אך “בעלי הפרעת קשב וריכוז העדיפו לאכול יותר פריטים שאינם בריאים ומשמינים כשיחס הפוך נמצא אצל קבוצת הביקורת. על מנת לתקף את הדיווחים לגבי הפריטים הלא בריאים בוצע המחקר הנוכחי, שכאמור הוכיח כי בעלי הפרעת קשב וריכוז קונים בפועל מזונות פחות בריאים.”

מובילת המחקר, ד”ר שירלי הרשקו ציינה כי:לתוצאות המחקר ישנה חשיבות רבה בבניית תוכנית מניעה והוסיפה כי ש”סטודנטים רבים סובלים מהפרעת קשב וריכוז, אשר פוגעת בתפקוד האקדמי, התעסוקתי, החברתי והבריאותי שלהם. המחקרים האחרונים שערכנו הוכיחו כי הם מתאפיינים בתזונה פחות בריאה, כשדפוסי האכילה שלהם ביומיום מושפעים יותר מאופן ההצגה של המזון. לתוצאות המחקר האחרון חשיבות רבה בבניית תוכנית מניעה והתערבות לבעיית משקל והרגלי התזונה הלא בריאים המאפיינים את בעלי הפרעת הקשב והריכוז”.