בצל ודבש לצינון

האמנם בצל ודבש לצינון, התקררות או שיעול יכולים לסייע? האם גם שום ודבש יכולים להועיל ? שני מחקרים מצביעים על תשובה לשאלות לגבי תרופות הסבתא

תזונהרפואה משלימה
דבש ובצל כנגד צינון כתרופת סבתא. מחקרים מעניקים אישוש לגבי היעילות במעבדה. צילום: Pixabay Hanjörg Scherzer

האמנם בצל ודבש לצינון, התקררות או שיעול יכולים לסייע?. והאם גם שום ודבש יכולים להועיל. דבש ובצל נחשבים כשילוב נפוץ ברפואה העממית. ערכו הבריאותי של הבצל, של הדבש ושל שום רב ביותר. תרופת סבתא של דבש ובצל לשיעול, לצרידות, לכאב גרון ועוד נפוצים במיוחד. אז מה הקשר המוכח בין דבש ובצל לכאב גרון? האם יש רקע אמפירי לגבי השפעת דבש ובצל על שיעול. וכיצד משפיע דבש ובצל כנגד שיעול. מעט מחקרים נערכו על נושאים אלה. מדובר בתרופות סבתא והרפואה העממית זוכה לעדנה ציבורית אך נחקרת מעט יחסית לתרופות התעשייתיות. אז בכל זאת אילו מחקרים קיימים שמרמזים על הקשר האפשרי בין דבש ובצל לשיעול, צינון או צרידות? מעט מחקרים בחנו את הנושא במעבדה ובעלו ממצאים מעניינים. שני מחקרים מצביעים על תשובה חיובית אפשרית לשאלות אלה. התשובות מה הערך של בצל ודבש לטיפול בצינון והתקררות מגיעות בדמות ממצאי מחקר מדעי לגבי יעילותם כנגד פתוגנים.

המחקרים בחנו בניסוי מעבדתי כיצד תערובת של בצל ודבש מועיל כנגד צינון, התקררות, מחלה או חדירת פתוגן לגוף.  הניסוי בשני המחקרים לא התנהל בבני אדם. כלומר החוקרים לא בחנו כיצד משפיעה שתייה של מרקחת בצל ודבש או בצל ושום על הבריאות, על צרידות, שיעול או כאבי גרון. עם זה, המדענים ערכו מחקר במעבדה בהם יצרו תערובות ובחנו על גבי צלחות מצע כיצד התערובת משפיעה על התפתחות חיידקים.

ואם נקצר בתמצית –  נבאר שהממצאים המדעיים תומכים בבסיס מדעי לשימוש בתרופת סבתא של בצל ודבש. וגם מוסיפים הצעה לשימוש בבצל ושום כנגד חיידקים מחוללי מחלות. כמובן שהממצאים מסויגים כיוון שאינם בניסוי בבני אדם. אך הם מספקים רמז לאיכות התערובת והשפעתה האפשרית על הבריאות. וזה למרות שמדובר בתרופת סבתא ולא בתרופה תעשייתית.

בצל ודבש לצינון או כאב גרון ?

תרופות סבתא לכאב גרון או מחלה ויראלית הן שכיחות במיוחד. מחקר שערכו מדענים לבחינת סימוכין מדעיים לתרופת הסבתא של בצל ודבש נגד צינון נערך על ידי מדענים ופuרסם בכתב העת Life Science Journal. המדענים ביקשנו לבחון את השפעת תרופת הסבתא על התפתחות חיידקים פתוגניים במעבדה. החיידקים שנבדקו היו סלמונלה, סטפילוקוקוס אוראוס Staphylococcus aureus, חיידק ליסטריה, קנדידה ועוד . החוקרים בדקו גם השפעות כנגד חיידק המחולל דלקת ריאות ודלקות אוזניים בין היתר.

המדענים מצאו שכלל החיידקים היו רגישים למיץ בצל. מיץ בצל נמצא כחומר מועיל כנגד התפתחות חיידקים בריכוזים שונים. המדענים מצאו שStaphylococcus aureus – סטפילוקוק זהוב היוצר הרעלה וזיהום היה הרגיש ביותר למיץ בצל מבין החיידקים שנבדקו.

המדענים מצאו גם שדבש כשלעצמו סייע גם הוא כנגד התפתחות חיידקים אלה. עם זאת השפעתו כנגד חיידקים במעבדה, היתה נמוכה יותר בהשוואה למיץ בצל.

ממצאי המדענים העלו כי השילוב בין בצל ודבש היה בעל ההשפעה המשמעותית ביותר כנגד חיידקים. שילוב זה של תערובת בצל ודבש, כפי שנהוגה ברפואה העממית כתרופת סבתא, נמצאה כבעלת אפקט משמעותית בניסוי המעבדה. תוצאה של שילוב זה היתה טובה יותר מדבש בנפרד ומבצל בנפרד.

מחקר: גם בצל ושום מועיל נגד חיידקים

תכונותיו של השום נמצאו כבעלות השפעה בריאותית טובה. השום עשיר בנוגדי חמצון ורכיבים פעילים אנטי בקטריאליים חשובים וחזקים. כך לדוגמה שום מכין אליצין שנחשב מועילות במיוחד. בצל מכיל אליצין גם כן. אליצין היא תרכובת גופרתית. אליצין תורם ככל הנראה לפגיעה בחלבונים חשובים המצויים בחיידקים. לפיכך, ההשערה היא שבאופן זה הוא פוגע בהתפתחות חיידקים. לכן, משערים שבצל וגם שום מסייעים כנגד התפתחות חיידקים ונגיפים. זהו ככל הנראה הבסיס לתרופת הסבתא העממית של בצל ודבש לצינון, כנגד התקררות ולכאבי גרון. תרופת סבתא שנפוצה פחות בישראל שזכתה גם היא לסימוכין מדעיים היא שום ודבש.

ממצאי מחקר אחר מעלים שגם תערובת של שום יחד עם דבש מסייעות בפעילות נגד חיידקים. במחקר בחנו המדענים במעבדה (לא בבני אדם)  כיצד תערובת שמכילה שום ודבש סייעה כנגד חיידקים. הם בדקו איך האזור סביב תערובת של דבש ושום, סביב שום בלבד או דבש בלבד מגינה מהתפתחות חיידקים. החיידקים שנבדקו היו סלמונלה, ליסטריה, סטפילוקוקוס אוראוס וחיידק פנומוניה שמחולל דלקת ריאות ועוד.

ממצאי החוקרים העלו כי השילוב בן שום ודבש היה הכי יעיל כנגד התפתחות החיידקים. זאת בהשוואה לפעילות של דבש בלבד או שום בלבד.

לסיכום, ממצאי המחקר שפורסם בכתב העת Asian Pacific Journal of Tropical Biomedicine העלה ששילוב של דבש ושום נמצא יעיל כנגד חיידקים מחוללי מחלות.

מקורות מדעיים

Andualem B. (2013). Combined antibacterial activity of stingless bee (Apis mellipodae) honey and garlic (Allium sativum) extracts against standard and clinical pathogenic bacteria. Asian Pacific journal of tropical biomedicine, 3(9), 725–731. https://doi.org/10.1016/S2221-1691(13)60146-X

Masaudi, Saad & Albureikan, Mona. (2012). Antimicrobial Activity of Onion Juice (Allium cepa), Honey, And Onion-Honey Mixture on Some Sensitive and Multi-Resistant Microorganisms. Life Science Journal. 9.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן