ברזל וחומצה פולית בהריון לשיפור יכולות הילד

החוקרים מצביעים על השפעת נטילת תוספי ברזל וחומצה פולית במהלך ההריון על יכולות הילד

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורבריאות הילד
ויטמינים.מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC2-sa-by מאת:Ragesoss

שימוש בתוספי ברזל וחומצה פולית במהלך ההריון – לשיפור יכולות הילד

ממצאים של מחקרים משני העשורים האחרונים מצביעים על התועלת הרפואית בנטילת תוספי מזון מסוימים –ויטמינים ומינרלים – במהלך ההריון, לשיפור בריאות האם והתינוק. מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת JAMA-  Journal of Amerian Medical Association מעלה ממצאים לפיהם ילדים לאימהות שהשתמשו בתוספים המכילים ברזל וחומצה פולית במהלך ההריון הצליחו יותר במבחנים שמדדו קשב וריכוז ויכולות לימודיות.

החוקרים מציינים כי הרקע למחקר הוא הדגש המחקרי על בחינת השפעותיהם של ויטמינים ומינרלים על תפקודי הילד. כך, ברזל ואבץ נמצאו כחשובים להתפתחות יכולות מוטוריות ויכולות שכליות. מחקרים מועטים בחנו האם כיצד מושפע התפקוד השכלי והמוטורי של הילד משימוש בתוספי ברזל ואבץ במהלך ההריון –תקופה משמעותית ביותר להתפתחות מערכות תפקוד חיוניות של העובר וביניהן מערכת העצבים המרכזית. לכן, ביקשו החוקרים לבחון השפעה של שילובי תוספים מגוונים על תפקוד הילד.

לשם כך בחנו החוקרים במחקר כפול סמיות- מדגם של 676 ילדים בין גיל 7 ל-9 במהלך השנים 2007-2009, שנולדו לאימהות מאיזורים כפריים בנפאל, בין השנים 1999 ל-2001.

במהלך המחקר, קיבלו קבוצות המחקר השונות של האימהות – טיפול בתוספי סרק של פלסבו המכיל רק ויטמין A או  טיפול בתוספים בשימוש יומי : ברזל וחומצה פולית, ברזל חומצה פולית ואבץ או מולטי-ויטמין המכיל אבץ, ברזל וחומצה פולית יחד עם עוד 11 ויטמינים ומינרלים, כולם עם ויטמין A.

לאחר הלידה והתבגרות הילדים, ערכו החוקרים מספר מבדקים לתפקוד הילדים ברמת התפקוד האינטלקטואלית , מבחני אינטליגנציה בלתי מילולית, מבדקי תפקוד ויכולות מוטוריות ועוד.

מניתוח הממצאים עלה כי נמצא הבדל מובהק ברמת היכולות של הילדים במספר מבחנים של יכולות שכליות ומוטוריות, שאימהותיהן השתמשו בתוסף של חומצה פולית וברזל במהלך ההריון, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

עם זאת, לא נמצא שיפור מובהק ביכולות של הילדים שאימהותיהם השתמשו  בתוספים אחרים כמו ברזל, חומצה פולית ואבץ, או מולטי-ויטמינים.

המחקר נעשה בנפאל, באיזורים בהם מחסור ברכיבים כמו ברזל וחומצה פולית, הוא שכיח. לכן, החוקרים מסכמים כי נמצא במיוחד על רקע זה, נמצא כי קיים קשר חיובי בין שימוש בתוספים המכילים חומצה פולית וברזל של אימהות במהלך ההריון לבין שיפור בהיבטים של תפקוד אינטלקטואלי, לרבות פעילות של זיכרון עבודה, שליטה אינהיבטורית, מיומנויות מוטוריות עדינות, בקרב ילדים ועוד.

דילוג לתוכן