בריאות בליל הסדר: הימנעו משקאות מתוקים

ממצאי מחקר חדש הרלוונטיים לקראת חג הפסח מדגישים את חשיבות ההימנעות ממשקאות מתוקים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
יין אדום. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2.5-by-sa. צילום: André Karwath aka

לקראת ליל הסדר: הימנעו ממשקאות ממותקים. ממצאי מחקר חדש בדבר הקשר בין שתיית משקאות ממותקים וסיכון להתקף לב

בחגי ישראל בכלל ובחג הפסח בפרט, רוכש עמך ישראל מזון ומשקאות בכמויות רבות לקראת ליל הסדר וחול המועד פסח. בלילה הסדר עצמו, כמו גם בארוחות חג וארוחות חגיגיות אחרות מרבים בשתיית משקאות ממותקים וביניהם מיצים כמו מיץ ענבים ממותק או תירוש ענבים עתיר סוכר

לקראת ליל הסדר וארוחות חג הפסח הקרוב, מציעים מומחים לשים לב לתצרוכת המשקאות הממותקים ולהמנע משתייה של משקאות ממותקים שונים, במידת האפשר. ממצאי מחקר חדש נוסף מחזקים את הצורך ביישום המלצות החוקרים. את מצוות ארבע הכוסיות קיימו בשתיית ארבע כוסיות יין ולא ארבע כוסות משקה ממותק עתיר סוכר מעובד . ומדוע ?

צריכת משקאות ממותקים נמצאה כקשורה לעלייה במשקל ולהתפתחות של מחלת סוכרת מסוג 2. עוד מצאו חוקרים במחקרים שנערכו כי משקאות ממותקים , משקאות מוגזים, ומשקאות אנרגיה מזיקים לבריאות ובין היתר מעלים את הסיכון לבעיות בכליות, ולמחלות לב קרדיו וסקולריות ממצאי מחקר חדש מעלים כי משקאות ממותקים מעלים את הסיכון להתקפי לב ובעיות לב- ( ובפרט אוטם שריר הלב myocardial infarction) וכן לעליה ברמת הטריגליצרידים בדם, ירידה ברמת הכולסטרול הטוב HDL וירידה ברמות לפטין.

במחקרם ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין צריכת משקאות ממותקים לבין סיכון למחלות של העורקים הכליליים ושינוי במרקרים הביולוגיים (ביומרקרים). לשם כך בחנו החוקרים מדגם של מעל 42,000 גברים בהקשר של צריכת המשקאות הממותקים ובדקו את שיעור התמותה ואת שיעור התחלואה במחלות לב ובמיוחד התקפי לב וכן את הסמנים הביולוגיים בדמם של הנבדקים. במהלך תקות המחקר של 22 שנים נמצאו 3683 מקרים של התקפי לב.

מניתוח הממצאים ולאחר שקוזזו השפעותיהם של גורמים שונים לסיכון במחלות לב כמו התעמלות גופנית, עישון, גיל, תפריט תזונתי, שתיית אלכוהול, רקע משקפחתי, צריכה קלורית, משקל גוף וBMI, העלו החוקרים כי משקאות ממותקים העלו את הסיכון ללקות באוטם שריר הלב- התקף לב.
בפרט החוקרים מצאו כי רבע מן הנבדקים שצרכו את הכמות הרבה ביותר של משקאות ממותקים היו בסיכון גבוה ב20% ללקות בהתקף לב. זאת בהשוואה לרבע מן הנבדקים שצרכו את הכמות הקטנה ביותר של המשקאות המסוכרים.
יתרה מכך, החוקרים מצאו כי צריכה של משקאות ממותקים הובילה לסיכון מוגבר של הנבדקים להימצאות רמות גבוהות של טריגליצרידים בדם, ולסיכון מוגבר לרמה ירודה יותר בדם של "כולסטרול טוב" HDL ושל ערכי הLEPTIN בדם.

המחקר נערך על ידי חוקרים מבית החולים לילדים בבוסטון, מבית החולים לבריאות הציבור ומבית הספר לבריאות הציבור הארוורד שבבוסטון ופורסם בכתב העת המדעי Circulation Journal

בברכת חג פסח שמח ובריא !

 

דילוג לתוכן