בריאות הילד: זהירות- כספית בטונה

חוקרים ממליצים לאור ממצאי מחקר חדש להגביל צריכת טונה בילדים בגלל הכספית

מחקר חדש הביא מומחים אמריקאים לרפואת ילדים להמליץ להורים להפחית את הצריכה של דגי טונה ממנה עד שתיים בשוע למנה בשבועיים. זאת בשל ריכוז מתכת כספית בדגים, שהינה בעלת השלכות בריאותיות שליליות במיוחד.  

אכילת דגים משפרת הישגים. מקור: ויקידפיה. ברשיון CC3-sa-by. מאת: Chensiyuan
אכילת דגים משפרת הישגים. מקור: ויקידפיה. ברשיון CC3-sa-by. מאת: Chensiyuan

במחקרם, העלו החוקרים כי קיימים בטונה ריכוזים גבוהים של כספית בחלק מהדגימות. בחלק אחר של הדגימות נמצאו ריכוזים דומים לאלה שעל פיהם התווה מינהל התרופות והמזון האמריקאי את המלצות התזונה שלו. אך החלק המדאיג הוא הדגימות בהן מצאו החוקרים שיעורים ממוצעים של של 0.560 חלקיקי כספית למליון של מתיל-כספית לעומת שיעורים “רגילים” 0.118 חלקיקים למליון של מתיל כספית.

בנתונים החמורים נמצאו ב11 דגימות מתוך 59 דגימות טונה (מהן 35 מפחיות טונה גדולות ו24 דגימות משימורי טונה רגילים). לאור ממצאים אלה שעלו במחקר אחרון זה על ידי חוקרים אמריקאים, המליצו קבוצת מומחים להוציא לציבור הנחיות חדשות לנהוג במשנה זהירות בכל הנוגע לאכילת דגים, ובמיוחד טונה מסוג אלגור Albacore. כך הם ממליצים כי ילדים צריכים להגביל את הצריכה של דגי טונה לפעם אחת מידי שבועיים ולבדוק את רמות המתכת בדמם.

מתכות כמו כספית נספגות בגוף האדם הבוגר והצעיר בעת שהדג נאכל ומביאות לנזקים חמורים במיוחד לגוף האדם- הן לילד והן למבוגר. כספית נמצאה במחקרים כקשורה להיווצרות בעיות התפתחותיות של הילד, הפחתה ברמת האינטליגנציה, ירידה ביכולות שכליות כמו כישורי שפה, בעיות בתפקוד הזיכרון, בעיות קשב וריכוז. תינוקות שנחשפו לכספית בעת ההריון של אימותיהן נמצאו כבעלי סיכון מוגבר לבעיות מוטוריות, ליקויים סנסוריים ופיגור שכלי- מוגבלות שכלית. במבוגרים עלולה כספית לגרום לסיכון מוגבר למחלות לב לרבות התקפי לב, בעיות בתפקוד המערכת החיסונית, כאבי ראש, דיכאון ובעיות פסיכולוגיות, בעיות בדיבור, פגיעה בראייה, ליקויים בשמיעה, עיוורון ומוות.

כיום המלצות מינהל התרופות והמזון האמריקאי, לאור הממצאים הישנים יותר בדבר דגימות הטונה המכילות ריכוזי כספית פחותים מאלה שנמצאו במחקר האחרון, ממליצות לבוגרים וילדים לאכול עד שתי מנות דגים בשבוע, ורצוי דגים עם ריכוז נמוך של מתכות רעילות.