בריאות הלב וגידול חיות מחמד

מחקר חדש מגלה ממצאים אודות הקשר בריאות הלב וגידול חיות מחמד

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורפסיכולוגיה
חיות מחמד. בעלי חיים ובריאות. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.

מה הקשר בריאות הלב וגידול חיות מחמד ?

מגדלים כלב או חתול ? מטפחים קוויה או ארנבים ? כיצד משפיע גידול חיית מחמד על הבריאות הכללית בכלל ובפרט איך קשור גידול של חית מחמד לבריאות הלב ? ממצאי מחקר יפני חדש שבים ומחזקים את המסקנות באשר לבריאות הלב של אנשים המגדלים חיית מחמד. 
בפתח המחקר מציינים החוקרים כי ידוע ממחקרים קודמים כי אנשים עם בעיות לב בעורקים הכליליים תפקדו טוב יותר מבחינה לבבית בהשוואה לאלה ללא חיות מחמד. כך לדוגמה ממצאי מחקר קודם הראו כי למחזיקים חיית מחמר סיכויי הישרדות טובים יותר של שנה יותר מאנשים שלא החזיקו בחית מחמד. מה אם כן מעניק לבעלי החיות את היתרון ?

ממצאי המחקר שפורסם לאחרונה העלה כי אנשים המגדלים חיות מחמד, נהנים מ"גמישות" תפקודית טובה יותר של הלב, כלומר הלב שלהם יודע להסתגל ולהתמודד טוב יותר עם שינויים במהלך חיי היומיום באופן המעניק לו יתרון על פני תפקודו של הלב של אנשים שאינם מגדלים חיית מחמד. יתרון זה, לדעת החוקרים מעניק למגדלים חייית מחמד עמידות טובה יותר מפני אירועי לב ומחלות קרדיו-ווסקולריות שונות.
הממצאים שהתבססו על בדיקת תפוד לבבית של מעל 190 נבדקים בני 61 עד 77 (בשתי קבוצות: כאלה שמגדלים חיות מחמד וכאלה שלא מגדלים בחיות מחמד) העלו כי במהלך בדיקות קרדיו גרמיות של הולטר, שנמשכו 24 שעות הראה ליבם של נבדקים שגידלו חיית מחמד כמו כלב או חתול יכולת השתנות variability תפקודית טובה יותר בכל הרמות בהשוואה לזו של מי שלא גידל חיית מחמד.
ניתוח גורמים העלה כי גידול חיות מחמד היווה גורם מנבא ליכולת התפקוד החיובית של הלב, בקרב אנשים הסובלים מבעיות לב.

מחקר זה אינו מעניק מענה לשאלה האם אנשים בעלי יכולת תפקודית חיובית יותר לגבי החיים, ראיה אופטימית או סיבות פסיכולוגיות אחרות הם כאלה שנוטים לגדל חיות מחמד ולכן בריאות לבים טובה יותר כך שגידול חיות מחמד הוא רק גורם משני לסיבה האמיתית לתפקוד ליבם הטוב יותר או שמא גידול חיות המחמד מסייע לשמחת החיים, לרוגע ולאיזון הנפשי באופן המסייע לתפקוד ובריאות בלב.
ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת בנושאי רפואת לב American Journal of Cardiology על ידי חוקרים יפנים ומומחי רפואת לב מאוניברסיטת קאנאגווה ביפן.

דילוג לתוכן