בריונות בבית הספר ופופולריות

מחקר חדש: ילדים המפעילים בריונות והצקות לאחרים בבית הספר נתפסים כמקובלים – פופולריים יותר מאחרים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הילד
ילדים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-sa-by. מאת : Durzan cirano

בריונות, פופולריות ותחושת ערך עצמי: ממצאי מחקר חדש אודות הקשר בין בריונות, תחושת ערך עצמי, קורבנות ופופולריות

ממצאי מחקר חדש שנערך על ידי חוקרים אמריקאים בהובלת פרופסור גאנה גובונן לפסיכולוגיה התפתחותית מאוניברסיטת קליפורניה שבלוס אנג'לס מתארים את תפיסת הילדים המציקנים והבריונים בבתי הספר, את התנהגות הילדים המותקפים- הקורבנות ותפיסתם העצמית ואת הפופולריות הנתפסת של הילדים הנוהגים בבריונות, והיותם "מקובלים", במארג החברתי של ילדים בכיתות בית הספר היסודי, הסובלים מבלבול במיפוי החברתי וריבוי הילדים והיחסים החברתיים סביבם. 

על פי הפרופסורית פרופסור גאנה גובונן, מובילת המחקר, בריונות דווקא אינה משהו שנתפס כדבר שלילי בעיני שאר התלמידים והם מזהים את הילדים המפעילים בריונות- בין אם בהצקה ובין אם בהיטפלות והובלת חרמות על ילדים אחרים לא כדמויות שליליות ולא מקובלות בחברה אלא דווקא כילדים פופולריים יותר. החוקרים מצאו במחקרם כי מבלי לדעת אילו ילדים דורגו על ידי אחרים כפופולריים ומקובלים, דיווחו הילדים כי דווקא מי שזוהו כבריונים בסביבה החברתית, היו אלה שנחשבו כיותר פופולריים. החוקרים סבורים כי תהליכים אלה קשורים לדימוי והבטחון העצמי הרב שמפגינים הילדים המציקנים הנוהגים בבריונות ולדעתם מדובר בתפיסה שהיא חלק ממארג שמתאר יחסי כוחות והבנה ומיצוב של הילדים במרחב החברתי המבלבל עבור הילדים.

תפיסה זו של הילדים המתנהגים בבריונות דווקא כפופולריים הפתיעה את החוקרים ולנוכח ממצאים אלה ואחרים שהעלו במחקרי המשך, העלו החוקרים ממצאים מעשיים כיצד להתמודד עם הריונות ועם תחושת הקורבנות וההסתגרות שמלווה ילדים הסובלים מהצקות :
בבתי הספר יש לעודד ילדים המתנהגים בבריונות להתיק את האנרגיות השתלטניות שלהם כלפי ילדים אחרים באופן שלילי לאפיקים אחרים של סיוע והעצמה של אחרים (מתוך תחושת שליטה). על המורים והמטפלים לחשוב באופן אמפטי כלפי בריונים באופן שיספק להם דרך חלופית להביע את הצורך שלהם בשליטה וכוח, פרט ל"רשעות" כלפי אחרים בבריונותם.
בנוסף, מוצע כי בית הספר יטפלו בתופעת הבריונות מתוך הבנה וגישה טיפולית שמדובר בבעיה שהיא חלק ממארג חברתי קולקטיבי של דינמיקה חברתית ולא נובע מאופי קבוע של ילדים מסוימים שנוהגים בבריונות .
באשר לילדים הסובלים מבריונות מוצע כי ילדים אלו יועצמו ברמת הבטחון העצמי ותחושת הערך העצמית, יקבלו סיוע ביצירת קשרים חברתיים רבים ומפותחים יותר עם אחרים ויקבלו סיוע בהפחתת תחושת האשמה שלהם לגבי עצמם שנובעת מתחושת קורבנותם "המוצדקת" המובילה להסתגרות ובדידות פנימית-רגשית וחיצונית –חברתית גוברת.

דילוג לתוכן