בריונות ילדים ואהבת הורים

ממצאי מחקר חדש: מתבגרים שחושבים שההורים שלהם אוהבים ותומכים נוטים להיות פחות מעורבים בבריונות ברשת האינטרנט

שי לביא

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הילד
בריונות רשת ותחושת אהבה ותמיכה משפחתית. Pixabay Gerd Altmann

מתבגרים שחושבים שההורים שלהם אוהבים ותומכים נוטים להיות פחות מעורבים בבריונות ברשת. כך על פי מחקר חדש. ממצאי המחקר מעלים כי קיים קשר הדוק בין התפיסה של הילד את המידה בה ההורים אוהבים אותו להתנהגותו הבריונית כלפי אחרים ברשת האינטרנט.

במיוחד בתקופת הקורונה, בה קיימת אינטראקציה חברתית מוגברת ברשתות חברתיות, אפליקקציות ופלטפורמות טכנולוגיות כמו זום, תופעת הבריונות ברשת ראויה לתשומת לב מוגברת. בישראל תופעת בריונות הרשת והשיימינג הן העבירות הנפוצות ביותר.  ביותר מעל מחצית המתבגרים בארצות הברית דיווחו כי חוו בריונות כלפיהם ברשת האינטרנט. בריונות ברשת כוללת התנהגויות של פגיעה כולל הטרדות, הטחת עלבונות, איומים והפצה של שמועות.

במחקרם ביקשו המדענים לבחון אילו גורמים קשורים לבריונות ברשת וכיצד תפיסות של המתבגרים אודות עצמם משפיעות וקשורות להתנהגותם הבריונות כלפי אחרים ברשת האינטרנט.

תמיכה הורית ואהבה מפחיתות בריונות ברשת

ממצאי המחקר נערכו בהתבסס על מדגם של מעל 12,000 תלמידים, חציים גברים. הנבדקים נשאלו שאלות שונות לגבי תחושותיהם. בין היתר נשאלו עד כמה הם חשים אהובים על ידי הוריהם. עוד נשאלו הנבדקים גם לגבי המידה בה חשו שהוריהם תומכים בהם.

ממצאי המחקר העלו כי בקבוצות של ילדים שהיו מעורבים בבריונות רשת במידה הנמוכה ביותר, הילדים דיווחו על כך שהם חשו שהוריהם אוהבים אותם ותומכים בהם במידה הגבוהה ביותר.

כלומר המדענים מצאו מתאם שלילי בין המידה שבה מתבגר חש אהוב ומרגיש שהוא מקבל מהוריו תמיכה לבין המידה שבה הוא נוהג בבריונות. ככל שהוא מרגיש יותר נאהב ומחוזק בתמיכת הוריו הוא יטה להתנהג בפחות בריונות.

ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת הבינלאומי למניעת בריונות International Journal of Bullying Prevention

. המחקר נערך על ידי מדענים מאוניברסיטת ניו יורק וממכללת מייר לסיעוד בארצות הברית.

Laura Grunin, Gary Yu, Sally S. Cohen. The Relationship Between Youth Cyberbullying Behaviors and Their Perceptions of Parental Emotional Support. International Journal of Bullying Prevention, 2020;

דילוג לתוכן