ברכות ליום כיפור: חתימה טובה או גמר חתימה טובה

ברכות ליום כיפור: חתימה טובה או גמר חתימה טובה? וגם איך נקראת השבת בין ראש השנה ליום כיפור? איך נקראים הימים שבין ראש השנה ליום כיפור ? ואילו איחולים ליום כיפור נהוגים?

שי לביא

עודכן בתאריך

חינוך, חברה, משפט
ברכות ליום כיפור: חתימה טובה או גמר חתימה טובה? איך נקראים הימים בין ראש השנה ליום הכיפור ואילו איחולים ליום הכיפורים? צילום: Pixabay Gerd Altmann

יום הכיפורים הוא יום בו נמחל לאדם על עבירות כלפי אלוהיו. היום הזה הוא הזדמנות לחשבון נפש על התנהגותו של האדם, העמקת התבוננותו במציאות חייו לשינוי, התפתחות צמיחה ותיקון. יום הכיפורים נמחל לאדם על עבירות בין האדם לאלוהיו. אך על עבירות שבין אדם לחברו יום הכיפורים אינו מכפר. חובה על האדם לבקש את סליחתו של האדם בו הוא פגע. וזאת אף עם האדם עשה תשובה ותיקון כלפי אלוהים. העבירות כלפי חברו שלא האדם אינן נסלחות ללא פיוס ישיר שהאדם צריך לבצע מול מי שפגע בו. מהן ברכות ליום הכיפור. לאחר ברכות ראש השנה, איך נכון לומר את הברכה ליום כיפור – חתימה טובה או גמר חתימה טובה? אילו עוד ברכות ליום הכיפור נהוג לומר. ומה מקור הברכות ליום הכיפורים?

איך נקראים הימים שבין ראש השנה ליום כיפור ?

איך נקראים הימים שבין ראש השנה ליום כיפור ? הימים בין ראש השנה ליום כיפור נקראים "עשרת ימי תשובה". ישנם שבעה ימים שבין ראש השנה ליום הכיפור ולא עשרה ימים. עם זאת שני ימיו של ראש השנה ויום הכיפורים הם שלושה ימים והם מתווספים לשבעה הימים שבין ראש השנה לכיפור. וכך עשרת ימי התשובה נוצר ככינוי שבו נקראים הימים שבין ראש השנה לכיפור.

אולי יעניין אותך גם:

 

בתשובה לשאלה איך נקראים הימים שבין ראש השנה ליום כיפור נוכל להרחיב ולומר כי ימים אלה מכונים גם ימים של "בין כסה לעשור" כסה הוא ראש השנה. יום הכיפורים נקרא גם עשור. בימים אלה אדם יכול לעשות תשובה ולתקן את רוע הגזירות הצפויות לו. בראש השנה נכתב הדין של כל אחד. אך ביום הכיפור נחתם הדין. לכן הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים הם ההזדמנות לעשות תיקון ותשובה. זאת באופן שיכפר על כתיבת הדין, ולהמנע מחתימת הדין השלילית בכיפור. ולכן ימים אלה בין ראש השנה לכיפורים מכונים גם  עשרת ימי תשובה וגם ימי בין כסה לעשור.

איך נקראת השבת בין ראש השנה ליום כיפור?

מאחר וישנם שבעה ימים בין כסה לעשור. כלומר ימים המצויים בין ראש השנה לכיפור, ישנה ביניהם תמיד שבת. איך נקראת השבת בין ראש השנה ליום כיפור? השבת שבין ראש השנה לבין יום הכיפור נקראת שבת שׁוּבָה. שבת שובה היא האופן שבו נקראת השבת בין ראש השנה ליום כיפור על פי שמה של המילה הראשונה שמופיעה בהפטרה הייחודית בשבת זו. ההפטרה מתוך ספר הושע "שובה ישראל עד השם אלהיך כי כשלת בעוונך".

ברכות ליום כיפור ולאחר ראש השנה : חתימה טובה או גמר חתימה טובה

מהן הברכות ליום הכיפורים לאחר הברכה לראש השנה ? האם נכון יותר לומר חתימה טובה או גמר חתימה טובה ? חתימה טובה או גמר חתימה טובה הן הברכות הנפוצות לאחר ראש השנה ולפני יום כיפורים. מהן הברכות ליום כיפור או ליתר דיוק לקראת יום הכיפורים. רבים תוהים האם הברכה ליום כיפור היא חתימה טובה או גמר חתימה טובה. ונשאלת גם השאלה באיזה שלב נאמת כל ברכה ליום הכיפור. בסיום צום יום הכיפורים או לפני יום הכיפור?

בין ראש השנה ליום הכיפורים נהוג לברך בברכה של "חתימה טובה". זאת כדי לאחל לאדם שייחתם לטוב בספר החיים ביום הכיפורים.

הברכה ליום כיפור של "גמר חתימה טובה" נאמרת לאדם אחרי יום כיפור ועד לחג הסוכות. ברכת גמר חתימה טובה נאמרת עד הושענה רבה בסוכות. זאת כיוון שביום זה בתום חג הסוכות נקבע סופית עתיד האדם על פי הקבלה. זאת לאחר שביום הכיפורים נחתם או לא נחתם שמו בספר חיים לטובה. יש האומרים שארכה זו ניתנת לאחר יום הכיפורים למי שטרם הספיק לעשות תשובה.

במסגרת איחולים ליום כיפור או כרטיסי ברכה ליום כיפור יש האומרים או שולחים כרטיסי ברכה של גמר חתימה טובה לאחר ראש השנה ועד הושענה רבה. זאת כתלות בעדה. ברכות נוספות ליום הכיפור מלבד גמר חתימה טובה או חתימה טובה מיום הכיפור ועד הושענה רבה גם בברכה "פתקא טבה" כלומר פתק טוב. או גוט קוויטל. ברכה זו היא מהכתוב ספר הזוהר על כתיבת גורל הבריות בפתק הנמסר למלאכים לקיים את גורל האדם שנקבע.

נוסח ברכה ליום כיפור

נהוג לומר ברכות שונות ליום כיפור. להלן נוסח ברכה ליום כיפור המובאת כדוגמה להשראה.

אאחל לך מקרב הלב ברכת חתימה טובה וצום קל.

אאחל לך שתהא לך שנה טובה ומתוקה, מלאת בריאות, הצלחה ושמחה.

שהשנה תהא עשירה ביצירה ועשיה, נתינה וקבלה, שלווה וסיפוק.

ליום הכיפור אבקש את סליחתך ואשלח את איחוליי.

אאחל שתזכה להכתב בספר חיים טובים לשלום ושלווה, הצלחה וכל טוב.

שתחתם לטוב בפתקא טבא, ושתזכה לסליחה וכפרה, מחילה וצדקה מול המקום ומול כל הסובבים אותך

גמור חתימה טובה.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן