“בשנת הלימודים הקרובה יועלה מספר הסטודנטים לרפואה”

“בשנת הלימודים הקרובה נעלה ב-70 את מספר הסטודנטים שיתקבלו לבתי הספר לרפואה”

כך מסרו דיקני בתי הספר לרפואה באוניברסיטאות, בהתייחסות משותפת וראשונה להחלטת ות”ת שלא לפתוח פקולטה לרפואה באריאל

בניין מדעי הרפואה. בית החולים רמב"ם חיפה. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.
בניין מדעי הרפואה. בית החולים רמב”ם חיפה. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.

לפני כשנתיים, טרם החלו הדיונים על האפשרות לפתיחת הפקולטה לרפואה באריאל, פנה פורום דיקני הפקולטות לרפואה המאגד את חמשת בתי הספר הקיימים באוניברסיטה העברית, בטכניון, באוניברסיטת תל אביב, באוניברסיטת בן גוריון ובביה”ס בצפת של אוניברסיטת בר אילן, במכתב אל ות”ת ומשרד הבריאות, והציע להגדיל את מספר המתקבלים ללימודי רפואה על רקע הצורך הלאומי.

ההצעה בזמנו הייתה להגדיל את מספר הסטודנטים לרפואה המתקבלים מדי שנה בכ-100. הם פנו לות”ת בין היתר במטרה לבחון אם עומדים לרשות ות”ת המקורות התקציביים הנדרשים ממשרד האוצר כדי לגבות גידול שכזה תוך שמירה על רמת הלימודים ואיכות הכשרת רופאי העתיד של מדינת ישראל.

מספר חודשים לאחר מכן, בלחץ גורמים שונים, החלו הדיונים על בקשת אוניברסיטת אריאל לפתוח פקולטה לרפואה. מכיוון שות”ת לא הקצה את התקציב הדרוש, ואף לא הורה להקצות מקום במחלקות בבתי החולים – לצורך הוראה של התלמידים הנוספים – הדיקנים נאלצו להקפיא את קידום המהלך להגדלת מספרי הסטודנטים.

לקראת הדיון ביולי 2018 בנושא הקמת הפקולטה לרפואה באריאל הודיעו דיקני הפקולטות לרפואה הקיימות בתגובה לפנייה מות”ת, כי הם עומדים מאחורי הצהרתם הקודמת על האפשרות להגדיל את מספר המתקבלים ללימודי רפואה בבתי הספר הקיימים, כל זאת במידה ולא תיפתח פקולטה נוספת לרפואה אשר בהכרח תגרע מהם את האפשרות ללמד בחלק מבתי החולים, וכן שהמקורות התקציביים הנדרשים לגידול מספרי הסטודנטים יהיו קיימים בידי ות”ת.

לאור החלטת ות”ת מהשבוע שעבר – שהפקולטה לרפואה באריאל לא תיפתח – הודיעו הבוקר דיקני הפקולטות לרפואה בטכניון ובאוניברסיטת תל אביב כי יהיו מוכנים להגדיל כבר בשנה”ל הקרובה (תש”פ, אוקטובר 2019) את מספר המתקבלים ללימודי רפואה בישראל ב-70 סטודנטים נוספים (20 בטכניון ו -50 באוניברסיטת תל אביב), זאת בכפוף לשמירה ארוכת טווח על אפשרויות ההוראה בבתי החולים, ובהקצאת משאבים מתאימים.

פרופ’ גרוסמן, דיקן הפקולטה לרפואה בתל אביב, ופרופ’ איזנברג דיקן הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון, מסרו כי “המאמץ הלאומי להגדלת מספר הרופאים בישראל עמד תמיד בראש מעייניהם של בתי הספר לרפואה. כך היה בעבר וכך גם כיום בהחלטה הנוכחית על הגדלה של 70 סטודנטים, שמהווים גידול בכמעט 10% ממספר המתקבלים מדי שנה. בעשור האחרון הכפילו הפקולטות הוותיקות (יחד עם פתיחת ביה”ס החדש לרפואה בצפת) את מספרי הסטודנטים מכ-320 מתקבלים לשנה א’ ב-2006 לכ-750 בשנת 2016. חשיבות התכנון והתיאום בין הפקולטות, הקצאת המשאבים הציבוריים המתאימים וההתייחסות למגבלות הקיימות להכשרה בבתי החולים הינה קריטית לצורך שמירה על איכות הלימודים ורמת ההכשרה של דור העתיד של רופאי מדינת ישראל.”