בשר אדום וסיכון לתמותה מסרטן ומחלות לב

מחקר נרחב מצביע על כך שצריכת בשר אדום מעובד או לא מעובד העלתה את הסיכון הכולל למוות מוקדם

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
ניתוח לב. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by. צילום: MrArifnajafov

חוקרים מזהירים: צריכת בשר אדום רגיל ומעובד מגבירים את הסיכון לתמותה בין היתר ממחלות לב וסרטן

צריכת בשר אדום נמצאה במחקרים קודמים כקשורה לסיכון מוגבר ללקות במחלות כרוניות אולם טרם הוברר לאשורו הקשר בין צריכת בשר ומזונות אחרים לבין הסיכון המוגבר לתמותה. מטרת החוקרים הייתה לבחון קשר זה באמצעות בחינת נתונים תזונתיים של מעל 37,000 גברים ומעל 83,000 נשים שלא היו בעת עריכת המחקר עם מחלות סרטן או בעיות לב.
החוקרים מצאו כי במהלך תקופת המחקר ארעו 23,926 מקרים של מוות שכללו 5910 מקרי מוות בשל מחלות לב קרדיו וסקולריות ו9464 מקרי מוות בעקבות מחלת הסרטן. לאחר התאמה של המשתנים וקיזוז גורמים באורח החיים ובגורמי סיכון, מצאו החוקרים כי צריכת בשר אדום מעובד או לא מעובד העלתה את הסיכון הכולל למוות מוקדם.

ניתוח התוצאות הביא את החוקרים למסקנה כי צריכת של מנה אחת ביום של בשר מעובד העלתה את הסיכון למוות ממחלות אלה ב-20%. עוד מצאו החוקרים מניתוח התוצאות כי צריכת מנה אחת יומית של בשר לא מעובד העלתה את הסיכון למוות ב-13%.
יחד עם זאת החוקרים מצאו כי ניתן היה למנוע את המוות בשל צריכת בשר אדום בתפריט על ידי החלפת הבשר במזונות אחרים כמו קטניות, דגנים מלאים, דגים, עוף או אגוזים. כך, החוקרים מצאו כי החלפה של מנת בשר אחת ביום הפחיתה את הסיכון למוות ב-7% עד 19%. החלפת מנה אחת של בשר אדום במנה של אגוזים הייתה הטובה ביותר והפחיתה את הסיכון לתמותה מוקדמת בקרוב ל-20%.

החוקרים ציינו כי על פי הממצאים נראה כי אילו הנבדקים היו מפחיתים את כמות הבשר שהם צרכו במחצית כך שהיו צורכים רק חצי מנת בשר ביום ולא מנה שלמה, היו יכולים להמנע 9.3% ממקרי המוות של הגברים ו7.6% ממקרי המוות בקרב מדגם הנבדקות. 

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Archives of Internal Medicine על ידי חוקרים ממעבדות צ'נינג, מהמחלקה לרפואה מונעת ולרפואה מבית החולים בריגהאם לנשים ובית החולים לרפואה הארוורד, חוקרים ממחלקת האפידמיולוגיה במכון התזונה הגרמני בנוטאל בגרמניה ומהמחלקה לתזונה ולאפידמיולוגיה בבית הספר הארוורד לבריאות הציבור .

דילוג לתוכן